E-faktura och autogiro
Vill du betala via digital e-faktura eller autogiro? Så här gör du för att använda de tjänsterna.
Betala dina fakturor till Sundsvalls kommun via din internetbank. Vi skickar e-fakturan digitalt och du slipper pappersfakturor. Du får din faktura snabbare och betalningsinformationen fylls i automatiskt.
Vad är e-faktura?
En elektronisk faktura skickas direkt till din internetbank istället för att skickas som pappersfaktura med post. Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som din pappersfaktura gör.
Så gör du för att få elektronisk faktura
Anmäl via din internetbank att du vill ha e-faktura från Sundsvalls kommun. Därefter skickar vi elektroniska fakturor till dig istället för en pappersfakturor.
Det kostar inget att få e-faktura.
Avanmäl e-faktura
Om du inte längre vill ha e-faktura från Sundsvalls kommun gör du avanmälan på din internetbank.
Jag har autogiro idag, kan det kombineras med e-faktura?
Ja, du kan få din autogiroavi skickad elektroniskt till internetbanken. Autogirot fungerar som vanligt, pengarna kommer som tidigare att dras från ditt konto på förfallodatum.
Varför ska jag välja e-faktura?
- E-faktura är enklare och säkrare eftersom uppgifter som OCR, förfallodatum och belopp är förifyllda på internetbanken.
- E-faktura är mer miljövänligt då den minskar användningen av papper, kuvert och distribution av pappersfakturor.
- E-fakturan sparas i 18 månader i din egen internetbank.
- Dina inbetalda skattemedel används mer kostnadseffektivt.
Via autogiro kan kommunen automatiskt dra betalningen för dina kommunala avgifter direkt från ditt bankkonto. Inbetalningen sker på räkningens förfallodag.
Lägg upp ett autogiro
Om du vill betala räkningar till kommunen via autogiro så ansöker du via din internetbank eller genom att kontakta Servicecenter Kund.
Telefon: 060-19 10 00
E-post: ssckund@sundsvall.se.
Du får en räkning som vanligt
En räkning kommer till dig i vanlig tid. Allt du behöver göra är att se till att det finns pengar på ditt bankkonto senast dagen före förfallodagen. Beloppet dras sedan automatiskt från ditt konto.
Om räkningen är fel
Om räkningen inte stämmer eller du har frågor så ringer du telefonnumret på räkningen som vanligt.
Autogiro kostar inget, spar tid och förenklar
Att ansluta sig till autogiro kostar ingenting. Betalning via autogiro är enkelt och sparar tid. Du behöver inte passa förfallodagar, inte råka ut för förseningsavgifter och inte riskera att en räkning kommer bort.
Innan autogiroanslutningen är klar kan det komma en räkning med ett vanligt inbetalningskort, betala då med detta. När anslutningen är gjord framgår det av fakturan att betalning sker via autogiro.
Vad händer med autogirodragningarna när någon avlider?
När en person avlider behöver autogirot avslutas på banken. Detta görs av anhörig. Sundsvalls kommun får därefter meddelande om att autogirokopplingen ska upphöra. Då avslutar vi medgivandet hos oss.
Det kan vara en fördel att avvakta med avslutande av autogirot till dess att den sista fakturan är betalad via autogiro. Autogiro fortsätter att vara aktivt till dess att det sägs upp.
Har du frågor om din faktura kontaktar du den person som står som referens på fakturan eller inkassokravet.
Har du frågor om betalning kontaktar du Servicecenter Kundreskontra.
När du loggar in till e-tjänsten Mina sidor kan du enkelt få en överblick över dina fakturor från kommunen.
Logga in med bank-id på ”Mina sidor”, längst upp till höger på sundsvall.se. Där hittar du dina fakturor.