Klagomål på verksamhet inom utbildning
Du som har klagomål gällande någon av följande kommunala verksamheter: förskola, öppen förskola, pedagogisk omsorg, förskoleklass, fritidshem, grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola.
Dina upplevelser är viktiga för våra verksamheters utveckling och kvalitetsarbete. Det är även viktigt att eventuella brister hos verksamheterna åtgärdas och att barnens och elevernas rättigheter tillgodoses. Om verksamheten inte motsvarar dina förväntningar eller om du eller ditt barn är missnöjd med något kan ni kontakta oss.
Sundsvalls kommun är huvudman för Sundsvalls kommunala verksamhet inom utbildning. I skollagen står det att huvudmannen är skyldig att ta emot och utreda inkomna klagomål. Huvudmannen ska ha rutiner för klagomålshanteringen och informera om dem på ett lämpligt sätt. Om det genom ett klagomål kommer fram att det finns brister i verksamheten ska huvudmannen se till att dessa åtgärdas.
Klagomål på fristående huvudmän (fristående förskola, pedagogisk omsorg eller skola) omfattas inte av denna rutin. I stället får du vända dig direkt till den fristående huvudmannen.
Vad är ett klagomål?
Ett klagomål är en yttring av missnöje som kräver respons. Ett klagomål handlar om en brist eller ett missförhållande i relation till vad barnet/eleven har rätt till. Klagomålshanteringen gäller utbildningen i sin helhet, det vill säga både undervisningen och övrig verksamhet. Klagomålshanteringen omfattar inte felanmälningar, frågor, enklare synpunkter eller förslag.
Kontakta den berörda verksamheten eller rektor i första hand
Vänd dig i första hand till personal på den berörda verksamheten eller rektor/ansvarig chef med ditt klagomål. Om du inte tycker du får rätt hjälp eller att personalen inte lyssnar på dig kan du lämna ett klagomål via e-tjänsten Synpunkt Sundsvall.
Hur lämnar du klagomål?
Vi rekommenderar att du lämnar ditt klagomål skriftligt via vår e-tjänst Synpunkt Sundsvall. På så sätt kommer din egen beskrivning av händelsen fram på bäst sätt. Du kan självklart vara anonym, men om du vill ha svar behöver du lämna namn och kontaktuppgifter. Om du lämnar ett muntligt klagomål kommer den som tar emot ditt samtal anteckna det du säger och registrera i Synpunkt Sundsvall. Även skriftliga klagomål, exempelvis mejl, registreras i Synpunkt Sundsvall.
Om ditt klagomål gäller skolskjuts finns en särskild e-tjänst för detta, Synpunkt och klagomål på skolskjuts.
Vad händer efter du har skickat in ditt klagomål?
Vi kommer skyndsamt att hantera ditt klagomål. När ditt klagomålsärende avslutas får du svar. Om du valt att vara anonym så utreds och dokumenteras klagomålet men ingen återkoppling sker.
Hur hanteras klagomålet?
När du skickat in ditt klagomål kommer rektor eller ansvarig chef att utreda klagomålet. Utredningen görs enligt en bestämd mall med ett antal frågor som ska besvaras. I utredningen ska anmälarens beskrivning av händelsen framgå samt även förskolans eller skolans beskrivning av händelsen. Vidare utredes om åtgärder behöver vidtas och hur de ska följas upp.
När utredning är klar får du återkoppling från rektor eller ansvarig chef. I samband med det får du även information om hur du kan gå vidare om du inte är nöjd med hanteringen av ditt klagomål.
Om ett klagomål lämnas anonymt utreds det i den mån det är möjligt utifrån den lämnade beskrivningen. Rektor för berörd verksamhet får alltid veta om det inkommit anonyma klagomål.
Oavsett om åtgärder bedöms vara nödvändiga eller inte kommer klagomålet att sparas och användas som underlag i förvaltningens systematiska kvalitetsarbete.
Skolornas och förskolornas rutiner för hantering av klagomål utgår från förvaltningens rutiner.
Vad händer med dina uppgifter?
När du har lämnat ditt klagomål till kommunen räknas det som en allmän handling. Det innebär att alla som vill kan begära att få läsa det du skriver i ditt klagomål. Innan handlingen lämnas ut görs en sekretessprövning och uppgifter som omfattas av sekretess tas bort och lämnas inte ut.
Du kan läsa mer om hur kommunen hanterar allmän handling och sekretess.
Lämna in ditt klagomål via vår e-tjänst
Har du frågor om klagomålshanteringen?
Då kan du kontakta Kontakt Sundsvall på telefon
Om du inte är nöjd med kommunens hantering av dina synpunkter eller klagomål kan du göra en anmälan till Skolinspektionen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Utbildning och förskola
- 2 Ansökan om tillgodoräknande av kurs - sekretess Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Anmälan till samhällsorientering Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansök om eller säg upp specialkost i förskola och skola Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan inackorderingstillägg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om kontant resetillägg - gymnasieskolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om ledighet från studier vid Vuxenutbildningen Sundsvall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om modersmålsundervisning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om modersmålsundervisning gymnasium Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om plats på Karlavagnens dygnet runt-verksamhet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om skolskjuts Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om slutbetyg eller gymnasieexamen till Vuxenutbildningen Sundsvall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om tillgodoräknande av kurs Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om utökad tid i förskolan (8 kap.5 § skollagen) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Begäran om utbetalning för privatperson Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Beställ intyg från Vuxenutbildningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Beställning av betygskopia Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Betala lunch i skolrestaurang Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Borttappat busskort reskort skola Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Busskortsansökan för gymnasieelever Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- E-tjänst förskola/fritidshem Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- E-tjänst Kulturskolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Elev för en dag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Felanmälan av elevdator för Sundsvalls Gymnasium Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Förlänga eller förkorta kurs Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- IKE ansökan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- In- och utskrivning av elev i gymnasieskola/anpassad gymnasieskola Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Intresseanmälan till Bransch-sfi Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Klagomål och synpunkter på Vuxenutbildning Sundsvall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Kontakt med placeringshandläggare för förskola och fritidshem Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Prövning hos Vuxenutbildning Sundsvall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Rapportering av frånvaro för skolpliktig elev Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Samtycke för bild, film eller ljudupptagning, Vuxenutbildning Sundsvall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- SFI ansökan om ändring av studier Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Synpunkt och klagomål på skolskjuts Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Sök gymnasiet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Tentamensanmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Uppsägning av modersmålsundervisning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Utskrift av diplom för Vård och omsorg, Vuxenutbildning Sundsvall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Vklass Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ändring av studieform för grundläggande- eller gymnasiala kurser Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Önska skola - e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Överklaga beslut fattat av Vuxenutbildningen Sundsvall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster