Försäljnings- och serviceprogrammet
Försäljnings- och serviceprogrammet är något för dig som vill ha ett arbete inom en kreativ bransch eller funderar på att starta eget.
Elev för en dag
Vill du komma och träffa oss och känna av hur det är att plugga på vårt program? Anmäl dig till Elev för en dag och hälsa på. Du anmäler dig till vår studie- och yrkesvägledare sara.k.nordstrom@sundsvall.se
Vi har även "elev för en eftermiddag" onsdag 22/1 13.00-15.00
Anmäl dig till vår studie- och yrkesvägledare Sara Nordström, sara.k.nordstrom@sundsvall.se.
Varmt välkommen!
Vill du arbeta i en kreativ bransch?
Hos oss får du kunskap om hur företag arbetar med försäljning av varor och tjänster. Du lär dig hur viktigt det är att bemöta människor på ett professionellt sätt, vad god service betyder och att använda digitala verktyg för kommunikation med kunder.
Utbildningen erbjuder genom arbetsplatsförlagt lärande (APL) många tillfällen att praktisera dina teoretiska kunskaper i verkligheten. Du tränas i försäljningsteknik, service, säljpsykologi, ledarskap samt marknadsföring.
Försäljnings- och serviceprogrammet är ett yrkesprogram med möjligheten till både arbete direkt och till vidare studier.
Välkommen till oss på Sundsvalls gymnasium!
Försäljnings- och serviceprogrammet är ett yrkesprogram med lokaler på Hedbergska
Framtida yrken och studieområden
Efter avslutad utbildning har du möjlighet att arbeta inom exempelvis dagligvaruhandeln i Sverige eller utomlands, som marknadsförare, egen företagare eller säljare.
Du kan även läsa till grundläggande behörighet för studier på högskola/universitet om du väljer att läsa till Svenska 2 och 3/ Svenska som andraspråk 2 och 3.
För att vara behörig till Försäljnings- och serviceprogrammet krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik samt i minst fem av grundskolans övriga ämnen.
Försäljnings- och serviceprogrammet har ett aktivt programråd som syftar till att stärka samarbetet mellan skola och näringsliv. För att utbildningen ska bli så bra som möjligt, är det betydelsefullt för oss i skolan att ta del av den kompetens som finns bland branschens företrädare.
I programrådet ingår företagsledare från Stora Coop, Clas Ohlson, Power och Handelskammaren samt lärare, programrektor och några av programmets elever.
Din arbetsplats är en viktig del av utbildningen för eleverna på Försäljnings- och serviceprogrammet.
På programmet får eleverna lära sig hur viktigt det är att bemöta människor på ett professionellt sätt, vad god service betyder och att använda IT för kommunikation med kunder. Utbildningen erbjuder många tillfällen att praktisera sina teoretiska kunskaper. Genom arbetsplatsförlagt lärande (APL) får eleverna använda sina kunskaper i verkligheten.
Eleverna skall under sin APL delta och medverka i det dagliga arbetet som utförs på APL-platsen. Varje elev ska ha en ansvarig handledare som är delaktig i bedömningen av elevens kunskapsutveckling.
Skolan har en ansvarig APL-lärare som har regelbunden kontakt med elev och handledare. Denne lärare gör också besök på arbetsplatsen och genomför trepartsamtal för utvärdering och bedömning av elevens kunskapsutveckling under sin tid på APL-platsen.
Tack vare beviljade medel från Erasmus så har vårt program oftast möjlighet att erbjuda några elever APL-plats i annat EU-land.
APL-perioder
Ht 2024
År 2: tisdag-fredag vecka 42 till och med vecka 47
År 3: tisdag-fredag vecka 46 till och med vecka 50
Vt 2025
År 2: tisdag-fredag v 5-11
År 3: tisdag-fredag v 11-18
%20(2)%20Hedbergska-bild2.jpg)
Kontakta oss på programmet
Här hittar du alla kontaktuppgifter till programmet.

Vad händer efter gymnasiet?
Här hittar du bra information och länkar.