Triss i damer

Sofia Gisberg, Frida Stéenhoff och Augusta Pierrou. Foto: Sundsvalls museums fotoarkiv.
För att en stad ska utvecklas behövs företagsamma människor som gör detta möjligt. Här är ett axplock av kvinnor, som genom sina livsgärningar bidrog till att sätta Sundsvall på kartan.
Sofia Gisberg
Sofia föddes i Sundsvall 1854 och utbildade sej även på hemorten innan flyttlasset gick till Stockholm. Där fortsatte hon sina studier inom slöjd, mönsterritning och litografi. Under årens lopp formgav Gisberg en mängd olika typer av föremål, från nobelprisdiplom till kyrkotextilier. Sofia vann ett flera priser för sin konst. Hon satt även med som domare i den kommitté som delade ut konstpriser vid Stockholmsutställningen 1897. Mest känd är Gisberg för att ha ritat fontänen som finns i parken Vängåvan i centrala Sundsvall. Fontänen invigdes 1886 och har figurer som symboliserar industri och hantverk, vetenskap och teknik, handel och sjöfart, samt konst.
Frida Stéenhoff
Helga Frideborg Maria Wadström föddes i Stockholm 1865. ”Frida” studerade bland annat vid Tekniska Skolan och i Neuchatel i Schweiz för att bli konstnär. Men giftermålet med läkaren Gotthilf Stéenhoff och flytt till Sundsvall gjorde att konstnärskarriären fick ligga på is tills vidare. I Sundsvall engagerade hon sej i social reformverksamhet och skrivande, även om det också blev en och annan målning. Hennes författardebut, dramat ”Lejonets unge”, under pseudonymen Harold Gothe var kontroversiell för tiden eftersom den förespråkade kärlek utan giftermål och med eller utan preventivmedel. Frida engagerade sej starkt för kvinnors rättigheter, bland annat förespråkade hon mer jämställd lön, för kvinnor skulle slippa gifta sej för att klara försörjningen. Hon var även drivande i frågan om kvinnlig rösträtt och engagerade sej antinazistiskt under andra världskriget. Frida var också den som gav begreppet feminism en positiv betydelse i Sverige.