Visning och konstanalys
Välkommen på skolvisning där vi analyserar verk från Sundsvalls museums konstsamling.
Att tolka bilder kan vara som att lägga ett pussel där form, färg, kultur och erfarenheter är några av de bitar som spelar roll och som påverkar.
Museets konstsamling är bred och består av flera olika verk, skapade med olika tekniker, i olika material och av olika konstnärer. Men vem har bestämt att verken är konst och vad betyder konst? Varför finns konst och vem skapar egentligen konst? Hur skiljer sig vår syn på konst från varandras?
För att lyfta fram konsten och fundera över dess påverkan lär vi oss göra en konstanalys. Det är ett viktigt hjälpande verktyg i en värld full av bilder som påverkar oss på många olika sätt.
Boka skolprogrammet
Bokning
Rekommenderad årskurs
Grundskola årskurs 1–9, gymnasium, SFI, Komvux och universitet
Antal
25 elever.
Tidsåtgång
90 minuter.
Period att boka 2025
Hösttermin: 25 augusti – 19 december.
Mötesplats
Lars Ahlins torg, Kulturmagasinet.
Ansvar
Läraren ansvarar för klassen under hela besöket. Håll ihop gruppen och gå lugnt i museet.
Garderob
Ytterkläder, ryggsäckar, större väskor och paraplyer lämnas i garderoben vid ankomst.
Mat och dryck
Det är inte tillåtet att ta med mat och dryck in på museet.
Rör inte konsten
Det är inte tillåtet att röra konstverken i museet.
Tillgänglighet
Grundskolan
Läroplan (Lgr22). Ur det centrala innehållet.
Årskurs 1–3
Bild:
- Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.
- Några verktyg och material för teckning, måleri, modellering och konstruktioner samt för fotografering och annat digitalt arbete med bilder.
- Samtida och historiska bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder och konstbilder.
Årskurs 4–6
Bild:
- Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete.
- Verktyg och material för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, arbete med rörlig bild och digital bildbehandling.
- Konst- och dokumentärbilder samt arkitektur från olika tider och kulturer.
- Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Årskurs 7–9
Bild:
- Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
- Samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
- Hur bilder kan kopplas till egna erfarenheter och företeelser i elevernas visuella kulturer. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.