Småpotatis

Fotograf: Paul Lundgren. © Sundsvalls museum.
Ett förskoleprogram om odling från jord till matbord för förskolor anslutna till Grön flagg.
Programmet handlar om odling, mat, miljö och natur – om hur allt hänger ihop. Hur kommer det sig att vi kan sätta ett frö i jorden? Ett frö som växer till en grönsak som vi kan äta, eller en blomma vi och bina kan njuta av?
Idag köper vi det mesta av maten vi äter på affären, men hur gjorde människor förr i tiden när inga mataffärer fanns? Vad är det egentligen som behövs för att något ska kunna växa i jorden och hur kan vi själva odla vår mat?
Skolprogrammet ska ge
- kunskap om var våra vanligaste grönsaker kommer ifrån
- kunskap om vad som behövs för att ett frö eller en planta ska kunna växa och bli till en färdig växt
- en inblick i hur människor förr i tiden har odlat sin mat, hållit djur och använt naturens resurser för att överleva samt att förstå lite om begreppet självhushåll
- kunskap om hur ekosystemet fungerar och följa utvecklingen ”från frö till förmultning”
- inblick i vad biologisk mångfald är
- förståelse för vattnets betydelse för växtlighet och överlevnad
- kunskap om hur naturen, maten och miljön kan påverka vår hälsa på ett positivt sätt.
Boka skolprogrammet
Vi har börjat med programmet för förskolor anslutna till Grön flagg. Det innebär att vi varje år samarbetar med två förskolor under våren och hösten.
Hör av dig om ni har grön flagg och är intresserade av att vara en av dessa förskolor 2025.
Programmet vänder sig till barn i åldern 4–5 år.
Vi tittar på, en av våra vanligaste matvaror, potatisen. Vi kollar jord och annat material som den kan växa i. Kanske möter vi några av de småkryp som bor i jorden. Vi spanar in sättpotatisen och vad den kan tänkas behöva för att bli fler goda och näringsrika potatisar.
Runt köksbordet tittar och smakar vi också på några andra grönsaker. Vi funderar på hur de kan börja som ett litet frö och sedan bli till en stor god och nyttig grönsak.
Bokning
Förskolan
Läroplan (Lpfö 18). Ur Mål och riktlinjer.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
- ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling och att aktivt delta i samhället.
- förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
- förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling,
- förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.