Selånger kyrkoruin, järnålder och medeltid

Kyrkoruinen fotograferad 1945–1950. Fotograf: Curt Assarsson. © Sundsvalls museum.
Följ med på en dramatiserad vandring runt Selånger kyrkoruin.
Vad berättar den gamla medeltida kyrkoruinen och var låg S:t Olofshamn? Vem var Olav Haraldsson som landsteg i Selångershamn sommaren 1030?
Boka skolprogrammet
Bokning
Rekommenderad årskurs
Förskoleklass, grundskola årkurs 1–9, anpassad grundskola, gymnasium, SFI och komvux.
Max antal
25 elever.
Tidsåtgång
60–120 minuter. Vi anpassar tidsåtgången efter önskemål.
Period att boka 2025
- maj
- juni
- augusti
- september.
Mötesplats
Selångers Pilgrimscenter, Kungsnäs 159.
Kläder efter väder
Skolprogrammet är utomhus. Det är viktigt att informera eleverna om kläder efter väder och säsong.
Grundskolan
Läroplan (Lgr22). Ur det centrala innehållet.
Årskurs 1–3
Samhällsorienterade ämnen:
- Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barnlitteratur, sånger och filmer. Minnen berättade av människor som lever nu.
- Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider.
- Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden.
- Rumsliga förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat.
Årskurs 4–6
Historia:
- Nordens kulturmöten med andra delar av världen genom vikingars resor och medeltidens handelssystem.
- Statsbildning och kristendomens etablerande i Norden samt konsekvenser av dessa förändringar.
- Likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under tidsperioden.
- Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.
- Historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur vikingar framställs i populärkulturen.
Årskurs 7–9
Historia:
- Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
- Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter.