Pettson och de globala målen

Illustration. © Sven Nordqvist 2024.
Finurliga gubben Pettson kan skapa det mesta själv hemma på sin gård. Han återvinner, tänker om, utforskar och uppfinner fantastiska saker i sin snickarbod.
För Pettson är lite skrot en möjlighet till nyskapande, men hur ser det ut utanför Pettsons värld?
Lärarhandledning
Aktiviteterna är ordnade efter de fem globala mål som finns i upplevelserummet Pettson och Findus, mucklor och manicker med förslag på aktiviteter inför, under och efter ert besök.
Varje mål har en egen plats markerad med en fågelholk där du kan läsa för att få mer information.
Säkerställa tillgång till ekonomiskt överkomlig, tillförlitlig, hållbar och modern energi för alla.
Mål 7 Hållbar energi för alla, Globala målen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hitta mål i upplevelserummet
Målet är placerat vid Pettsons vedbod. På insidan av dörren finns information och lite utgångspunkter som går att reflektera över.
Inför besöket
- Undersök vilka energikällor som finns på er förskola eller skola. Hur blir det varmt inomhus hos er?
- Finns det förändringar som går att genomföra på er förskola eller skola mot att använda förnyelsebar energi? Intervjua eller skriv frågor till rektorn. Skulle det fungera att installera solpaneler?
- Batterier gör stor skada på miljön om de inte återvinns på rätt sätt. Undersök hur ni på er förskola eller skola återvinner batterier. Var lägger ni förbrukade batterier?
Beroende på åldersnivå, gå igenom svåra ord. Förslag på begrepp:
- Förnybar: något som kan användas igen.
- Energi: elenergi eller bränsle.
- Bränslen: bensin, diesel eller gas.
- Klimatförändringar: väder handlar om några dagar och klimat är väder över en mycket längre tid. Klimatet förändras exempelvis genom att temperaturen på jorden blir varmare.
- Växthusgas: koldioxid från flyg, bil eller metan från kor och risodlingar.
- Fossil energi: olja, kol eller gas.
- Energikälla: därifrån energin kommer ifrån. Kan vara en oljekälla eller en gaskälla.
Under besöket
- Samtala med gruppen om att Pettson levde någon gång på 1950-talet, för cirka 70 år sedan. Då gjorde vi av med mycket mindre energi än idag, men många hade också svårare liv. Många hus var kalla. Hantverk, städ och tvätt krävde mer arbete då mycket gjordes för hand, TV var en helt ny lyx och ett fåtal familjer hade en egen bil.
- Hur värmer Pettson upp sitt hus? Tror du att det är bra eller dåligt?
- Hur många maskiner som drivs av el kan du hitta i Pettsons hus eller snickarverkstad?
- Leta efter maskiner och manicker som inte behöver el? Hur många kan du hitta? Finns någon du skulle vilja använda hemma?
- Vad har Pettson för fordon på sin gård?
- Har du någon idé om hur Pettson skulle kunna få bättre energi till sin gård i framtiden? Gå till verkstan och/eller ateljén och rita eller bygg en framtida Pettson-gård med uppfinningar för bra el och energi.
Efter besöket
- Undersök om det nära ert skolområde eller i er stad finns vindkraftverk eller solfångare? Diskutera och samtala om för- och nackdelar med vindkraft.
- Starta en batteriinsamling!
- Undersök på din förskola eller skola om det går att släcka lampor oftare. Kan man stänga av lampor när man inte använder dem?
- Gör en utställning med ritningar och prototyper av de framtida Pettson-gårdarna.
Göra städer och bosättningar inkluderande, säkra, motståndskraftiga och hållbara.
Hitta mål i upplevelserummet
Målet är finns på Pettsons högra husvägg. På taket ovanför står en piedestal med muckelhus och gårdar.
Inför besöket
Fundera på:
- Pettson och Findus bor i ett hus med åkrar och ängar runtomkring. I närheten finns andra gårdar och skog. Förr bodde fler människor på landet, men idag vill de flesta bo i stan nära skolor, arbete och affärer. Hur bor ni? Har ni nära till grannar, skogen, affärer och till förskolan eller skolan?
- På vilket sätt flyttar ni er från hemmet till förskolan eller skolan, affären eller skogen? Finns det andra sätt än de förslag som barnen kommer med? Om man måste åka bil, går det att åka tillsammans med någon?
- Ta hand om er förskolegård eller skolgård! Samlas för att leta skräp, eller städa en närliggande lekplats eller be barnen att välja en plats de tycker om.
Beroende på åldersnivå, gå igenom svåra ord. Förslag på begrepp:
- Befolkning: människor som bor i ett land
- Att stiga: att öka, det blir mer
- Miljö: det som vi har omkring oss, till exempel innemiljö, naturen, klassrumsmiljö, lekmiljö
- Allmänna platser: till exempel torg, parker, idrottsplatser
- Återvinning: något som vi använder igen, till exempel att återvinna tidningar, plast och metall
- Hantering av kemikalier: att använda farliga ämnen på ett säkert sätt.
Under besöket
- Titta på naturen runt Pettsons gård, vad ser du för andra hus? Vilka mer bor i närheten?
- Hur långt har Pettson till sina grannar? Tror du att han känner sig ensam där han bor?
- Var handlar Pettson? Och hur gör han när han åker till affären?
- Tror du det är bäst för miljön att bo i staden eller på landet? Använd de småhus som finns i Pettsons verkstad för att bygga ett ställe där du helst vill bo.
Efter besöket
Temaarbete med syfte att låta barnen få kunskap om andra kulturer och om hur man bor och lever i andra länder. Utgå från de olika länder barnen i gruppen kommer från. Diskutera med barnen frågor som:
- Vad behövs i ett hem?
- Finns det toalett i alla hem?
- Hur sover man i de olika hemmen?
- Har alla ett eget rum?
- Har alla ett hem?
- Hur kan en familj se ut?
- Är det olika om man bor på landsbygden eller i staden?
Temaarbete – Vad är ett hem?
Be barnen fotografera eller rita av delar av sitt hem, som sin bästa plats i hemmet, sovplats, matplats, sopsortering eller återvinning. Tillbaka på förskolan eller skolan får barnet presentera bilderna.
Säkerställa hållbara konsumtions- och produktionsmönster.
Hitta mål i upplevelserummet
Målet är placerat i köket på insidan av skafferidörren.
Inför besöket
- Undersök hur många föremål som är tillverkade av plast på din förskola eller i ditt klassrum? Går det att minska? Vad skulle det ersättas med?
- Diskutera med barnen: Idag köper många nytt istället för att laga om något går söder. Pettson är en mästare på att laga saker och sparar allt som kan vara användbart. Men vad är skräp egentligen? Vad är det vi slänger och vad är det vi sparar?
- Finns det saker som du kan tänka dig att byta eller laga istället för att köpa nytt? Vilka då? Fundera med barnen på om det skulle gå att göra egna presenter istället för att köpa nya när du ska på kalas!
Beroende på åldersnivå, gå igenom svåra ord. Förslag på begrepp:
- Att konsumera: att handla varor (kläder, leksaker) och mat.
- Att producera: att tillverka saker.
- Varor: Föremål (kläder, leksaker, med mera) som du kan köpa.
- Fördelar: något som är bra och positivt. Motsatsen är nackdelar, något som är dåligt och negativt.
Under besöket
- Det är bra för miljön att använda saker så länge som möjligt! Kan du hitta andra lösningar när saker går sönder än att köpa nytt? Få inspiration av Pettsons lösningar.
- Det kan bli rester över efter Pettsons uppfinningar. Istället för att kasta det så kan du skapa något av det i snickarboden.
- Mucklorna rör till bland Pettsons grejer, hjälp honom att sortera och ordna i hans snickarbod och hus.
- Tror du att Pettson är rik eller fattig? Och varför tror du så?
- Hur mycket kläder äger Pettson egentligen? Hur ofta köper han nya kläder tror du? (I boken Pannkakstårtan köper han ett par nya byxor eftersom det var 30 år sedan han senast köpte nya byxor.) Hur ofta köper du nya kläder? Lagar du kläder som går sönder?
- Vilken maträtt tror du Pettson äter oftast och vad är hans favoritmat?
- Vilken mat odlar/ordnar Pettson och Findus själva eller får från sina grannar. Leta på gården och se vad du hittar?
Efter besöket
- Temaarbete – Matsvinn. Ge barnen en konkret bild av mängden mat som faktiskt slängs och hur vi kan bli bättre på att ta tillvara våra resurser. Väg och dokumentera hur mycket mat som slängs på er förskola eller skola under en vecka. Samtala med barnen om det går att minska mängden mat som vi slänger. Varför är det viktigt att inte slänga mat? Kan ni föra diskussioner med personal i köket om det går att frysa in mat? Går maten att spara? Går det att använda maten vi slänger till något annat istället?
- Diskutera med barnen hur de kan påverka matsvinnet. Hur känns det att vara mätt? Hur vet du att du är mätt?
- Hur mycket eller ofta äter ni vegetarisk mat på förskolan eller skolan? Skulle det gå att öka antalet dagar med vegetarisk mat?
Vidta omedelbara åtgärder för att bekämpa klimatförändringarna och deras konsekvenser.
Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna, Globala målen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hitta mål i upplevelserummet
Målet är placerat vid en solros i hörnet mellan dasset och huset.
Inför besöket
- Samtala med barnen om att Pettson inte tänker så mycket på klimathot. De som växte upp på 1950-talet visste inte att det är farligt att till exempel slänga plast i naturen. Det var en snabb utveckling i samhället som gjorde det modernare. Denna framtidstro präglade människorna och klimatångest fanns inte alls i så stor utsträckning. Men de val och de sätt man levde på då har gett konsekvenser för hur klimatet mår idag. Vi behöver titta både bakåt och framåt för att hitta ett hållbart sätt att leva på.
- Fundera med barnen hur mycket vi reser och åker på semester. Läs gärna boken om när Pettson och Findus tältar i trädgården, Pettson tältar, men låtsas att de är i fjällen. Samtala vidare om vad det egentligen är att åka på semester. Hur kan vi semestra mer hållbart?
Beroende på åldersnivå gå igenom svåra ord. Förslag på begrepp:
- Utsläpp: att släppa ut något i miljön till exempel från bilar, båtar och flyg.
- Naturkatastrof: Till exempel översvämningar
- Infrastruktur: olika system i samhällen som omfattar vägar och järnvägar, elnät och andra energisystem, telenät och internet, vatten- och avloppsnät.
Under besöket
Fundera på huruvida Pettson lever miljövänligt.
- Vad är det han gör för att leva miljövänligt?
- Vad kan han ändra på för att bli mer miljövänlig.
- Tvätta kläder och torka tvätt, hur gör Pettson? Hjälp honom att hänga tvätten på klädstrecket.
- Vad ser du för fordon här hos Pettson?
- Hjälp gärna Pettson att uppfinna och bygga ett alldeles nytt framtidsfordon i hans verkstad eller gå till ateljén och rita eller skapa en helt ny typ av fordon.
Efter besöket
Fortsätt arbeta på temat nutid och dåtid. Ta hjälp av barnens eller elevernas egna familjehistorier. Låt dem ta med material hemifrån:
- böcker
- fotografier
- äldre föremål
- leksaker.
Använd gärna DigitaltMuseum och sök på föremål och företeelser.
Sundsvalls museum, DigtaltMuseum Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Reflektera runt frågor som:
- Hur såg miljöerna ut förr?
- Hur såg föremål och leksaker ut?
- Vad lekte barnen förr?
- Hur såg skolan ut då?
Sammanställ detta utifrån temat hur världen har förändrats. Vad har blivit bättre och vad har blivit sämre?
Skydda, återställa och främja ett hållbart nyttjande av landbaserade ekosystem, hållbart bruka skogar, bekämpa ökenspridning, hejda och vrida tillbaka markförstöringen samt hejda förlusten av biologisk mångfald.
Hitta mål i upplevelserummet
Målet är placerat vid ett träd utanför hönshuset.
Inför besöket
- Samtala med barnen om att det finns många olika djur runt Pettsons gård, som vi känner igen från den svenska naturen. En del djur verkar snälla och får bo på Pettsons gård. Andra som räven kan ställa till det genom att ta hönor och behöver skrämmas bort. Läs boken Rävjakten, och reflektera med barnen runt vilka djur som är tama och vilka som är vilda. Vilka djur är det som vi människor dödar för att få mat?
- Samtala och undersök med barnen hur utemiljön ser ut runt förskolan eller skolan. Vilka träd, buskar och växter finns det? Undersök möjligheten att plantera en mer varierad mångfald av växter.
Beroende på åldersnivå, gå igenom svåra ord. Förslag på begrepp:
- Ekosystem: olika system i naturen som hänger ihop. Djur och växter, eller människor och djur och så vidare.
- Biologisk mångfald: att det finns många olika sorters djur och växter.
- Mineraler: viktiga ämnen som järn, koppar och guld. Människor behöver mineraler som magnesium, järn och zink för att våra kroppar ska fungera.
- Livsformer: olika typer av liv på jorden.
Under besöket
- Den biologiska mångfalden på Pettsons gård är stor. Där finns fantastiska varelser och plantor. Fundera tillsammans vilka djur och växter du tycker om respektive inte tycker om. Vad kan djuren vara bra för? Behövs alla växter och djur? Varför då?
- Besök sjön bredvid Pettson gård. Vilka fiskar kan man få napp på där? Fundera med barnen hur ekosystemet ser ut i sjön.
- Hjälp fåglarna på Pettsons gård och bygg en fågelholk i snickarboden.
- På Pettsons gård finns en mångfald av olika figurer såsom Mucklorna. Vad är de för ena? Var bor dom? Bygg ett Muckelhus i snickarboden, eller något annat som du tycker att Mucklorna behöver.
Efter besöket
- Bygg ett insektshotell till er förskole- eller skolgård. Fundera runt vilka växter som bina tycker om och som ni kan plantera runt insektshotellet.
- Fråga er lärare eller rektor om det finns möjlighet att plantera ett träd på din förskole- eller skolgård.
- Hjälp fåglarna genom att sätta upp en fågelholk på din förskole- eller skolgård.
- Läs boken Stackars Pettson. I boken är Pettson deppig, men efter att Findus lurat med honom ut i skogen så mår han så mycket bättre. De sitter helt tysta i naturen och det enda som hörs är vattnet som skvalpar. Sjön är grå, himlen är grå, skogen står mörk runt omkring. Försök uppleva en stilla stund i skogen med barnen. Ta med sitt- eller liggunderlag så ni kan sitta eller ligga ner. Hur känns det? Vad hör och doftar ni? Vad ser ni för färger?
Globala målen
För mer information om de globala målen för hållbar utveckling besök:
globalamalen.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Entré
Vid ingången finns en introduktionsskylt som innehåller fakta om upplevelserummet. Allt är byggt i rejält material där vi försökt ta till vara så mycket gammalt som möjligt. Upplevelserummet strävar efter återbruk och hållbarhet i sin utformning.
Gården
Den stora ytan när du kommer in i upplevelserummet är naturen omkring Pettsons gård. På sidorna finns uthus, hönshus och verkstad. Längst in i rummet finns Pettsons hus som du kan gå in i.
På väggen ute på gården finns en miljöbild som Sven Nordqvist har målat. Den fungerar som en fond till läshörnan där du kan samla en grupp. Golvet är täckt av gräs som skapats av mjuka mattor. Längs kanterna finns växter och Pettson-skrot som tunnor och lådor. Det finns också möbler som besökare kan slå sig ner i.
Fiskesjön
Fiskesjön markeras med en bild på en vägg och en målad blå yta på golvet. Det finns metspön och fiskar i olika arter och storlekar.
Hönshus
Pettsons hönshus är en uteplats för hönorna och är öppet för besökare. Precis som i böckerna finns det bås för hönorna, sittpinne, fikabord och fåtölj. Hönsen är mjukisdjur som besökarna kan känna på och leka med. Du kan plocka ägg, ställa upp fika och se och lära hur höns har det, även om dessa höns har lite speciella Pettson-inslag med miniatyrmöbler.
Snickarboden
Snickarboden är byggd som en öppen del med tre väggar, möblerade med allt det myller som du även ser i böckerna. Grundmöblemanget med snickarbänk, skåp, hyllor samt verktygsvägg är fastmonterat, men i skåpen finns också material som kan plockas fram och som kan användas vid pedagogiska aktiviteter. Observera att bland alla verktyg och prylar gömmer sig mucklor lite här och där.
Här finns också en vevuppfinning som Sven Nordqvist har tillverkat som du kan veva på. Den sitter i en låda med hönsnät så att du kan veva på veven och se den men inte röra själva mekaniken. Det finns två bord med material för besökare där du kan prova att skissa och sätta ihop uppfinningar.
I snickarboden kan du också bygga ihop sin egen kulbana av sektioner med kardborre på baksidan som kan sättas på en filtklädd yta. Det finns plats för en halvklass att vistas samtidigt i snickarboden.
Pettsons hus
Pettsons hus finns längst in i rummet och är byggt av riktigt material som gamla fönster, tegeltak, vedspis och kaminer. Här kan du gå in i alla rum och leka, utforska i skåp och lådor och är du extra observant kan du hitta mucklor. Bakom köket finns ett litet utrymme, ett muckelhem, där allt är uppförstorat så att du känner dig väldigt liten.
Utöver fri lek i huset så finns det plats för pedagogiska aktiviteter. Det kan vara att upptäcka olika storlekar, det finns normalstora koppar, liten kopp, miniatyrkopp och STOR kopp. I hallen finns kläder för fantasi- och rollekar och i finrummet finns en magnettavla med delar av fotografier som du kan para ihop.
Vedbod och dass
Vedboden och dasset är mindre sektioner i upplevelserummet. Det går att sitta i dasset där det finns en sits med hål. Innanför vedbodsdörren finns en av stationerna som är relaterade till de globala målen.
Förskolan
Läroplan (Lpfö 18). Mål och riktlinjer.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
- förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.
- förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.
Grundskolan
Läroplan (Lgr22). Ur det centrala innehållet.
Årskurs 1–3
Naturorienterande ämnen:
- Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
- Hur material kan sorteras efter några egenskaper, till exempel utseende. Hur materialen kan återvinnas.
Samhällsorienterade ämnen:
- Miljöfrågor utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik, energi och livsmedel.
- Rumsliga förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat.
Årskurs 4–6
Biologi:
- Biologisk mångfald och organismers anpassningar till miljön.
- Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem.
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Kontakt
Sundsvalls museum
E-post: skolprogram@sundsvall.se
Adress: Sundsvalls museum, Kulturmagasinet 851 96 Sundsvall