I brandens spår

Sundsvall efter stadsbranden 1888. Fotograf: Edvard Lundholm. © Sundsvalls museum.
Vilka människor bevittnade den stora Sundsvallsbranden 1888? Vi ger liv åt ögonvittnenas egna berättelser. Vad såg, kände och upplevde de?
Vandringen startar vid handlare Styfs gård där den första gnistan antände gräset, mitt emot dagens Himlabadet och avslutas vid Stora torget.
Boka skolprogrammet
Bokning
Rekommenderad årskurs
Förskoleklass, grundskola årkurs 1–9, anpassad grundskola, gymnasium, SFI och komvux.
Max antal
25 elever.
Tidsåtgång
60–90 minuter. Vi anpassar tidsåtgången efter önskemål.
Period att boka 2025
- maj
- juni
- augusti
- september.
Mötesplats
Sporthallsbron, vid Sporthallen, Universitétsallén 11.
Kläder efter väder
Skolprogrammet är utomhus. Det är viktigt att informera eleverna om kläder efter väder och säsong.
Grundskolan
Läroplan (Lgr22). Ur det centrala innehållet.
Årskurs 1–3
Samhällsorienterade ämnen:
- Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika perioder.
- Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barnlitteratur, sånger och filmer. Minnen berättade av människor som lever nu.
- Centrala samhällsfunktioner, till exempel sjukvård, räddningstjänst och skola.
Årskurs 4–6
Historia:
- Likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under tidsperioden.
- Jordbrukets omvandling och den stora folkökningen samt översiktligt om den tidiga industrialiseringen i Sverige. Olika konsekvenser av detta för barn, kvinnor och mäns levnadsvillkor.
Årskurs 7–9
Historia:
- Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika orsaker till industrialiseringen och konsekvenser av denna för människor och miljö.
- Demokratiseringen i Sverige och framväxten av välfärdssamhället. Bildandet av politiska partier, nya folkrörelser, till exempel kvinnorörelsen, och kampen för allmän rösträtt för kvinnor och män.