Högoms gravkullar i Granlo

Fotograf: David Schreiner, Sundsvalls museum.
Vem blir du och vad får du uppleva när du flyttar till folkvandringstiden?
I en dramatiserad visning får ni möta Gullveig. Hon berättar hur det var att leva under folkvandringstiden, men även om völvans spådomar, trälar, den trollkunniga smeden och den nyfikna lärlingen.
Boka skolprogrammet
Bokning
Rekommenderad årskurs
Förskoleklass, grundskola årkurs 1–9, anpassad grundskola, gymnasium, SFI och komvux.
Max antal
25 elever.
Tidsåtgång
120 minuter.
Period att boka 2025
- maj
- juni
- augusti
- september.
Mötesplats
Runstenen vid Högoms gravfält, Västra vägen 37-39.
Kläder efter väder
Skolprogrammet är utomhus. Det är viktigt att informera eleverna om kläder efter väder och säsong.
Grundskolan
Läroplan (Lgr22). Ur det centrala innehållet.
Årskurs 1–3
Samhällsorienterade ämnen:
- Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika perioder.
- Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden.
- Rumsliga förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat.
- Människans uppkomst, vandringar, samlande och jakt samt förändrade levnadsvillkor i samband med övergången till jordbruk.
- Norden befolkas. Människors levnadsvillkor under nordisk järnålder.
- Berättelser i nordisk mytologi samt i samisk religion.
Årskurs 4–6
Historia:
- Nordens kulturmöten med andra delar av världen genom vikingars resor och medeltidens handelssystem.
- Statsbildning och kristendomens etablerande i Norden samt konsekvenser av dessa förändringar.
- Likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under tidsperioden.
- Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.
- Historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur vikingar framställs i populärkulturen.
Årskurs 7–9
Historia:
- Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
- Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter.