Möt konsten

Litografi: Skata och katt. © Sven Ljungberg 2022.
Konst kan användas för att dekorera, propagera, informera, reflektera eller till och med som historiskt källmaterial.
Konsten finns runt omkring oss i väntrum, skolor och parker, på kontor och torg. Någon har valt att köpa in och placera konstverk just där, varför? Hur påverkar det oss och vilken makt har den som bestämmer över konsten?
Visning med bildverkstad
Tillsammans utforskar vi konsten. Sundsvalls museums konstsamling är bred och består av flera olika verk, skapade med olika tekniker, i olika material och av olika konstnärer.
Men vem har bestämt att verken är konst? Vad betyder konst? Varför finns konst? Vem skapar egentligen konst? Hur skiljer sig vår syn på konst från varandras?
Utifrån utvalda verk funderar vi över samlingen. Vi studerar tekniker och material för att i en reflekterande bildverkstad skapa vårt eget verk.
Boka skolprogrammet
Möt konsten passar som introduktion till ny teknik inom bildämnet, det går att önska vilken. Passar även som en del i arbetet med kulturarv och att kritiskt kunna granska bildbudskap.
Hos er eller hos oss
Upplev verket i museets ateljévåning eller bjud in oss till ert klassrum.
Bokning
Rekommenderad årskurs
Grundskolans årkurs 1 – 9, gymnasiet, SFI, komvux och universitet.
Tidsåtgång
Visning och verkstad 90 minuter.
Period att boka
22 augusti 2022 – 31 mars 2023.
Mötesplats
Kulturmagasinets reception.
Grundskolan, årkurs 1-3
Innehållet är från bildämnets kursplan.
- Historiska och samtida bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder från hemortens historia och konstbilder.
- Några verktyg för teckning, måleri, modellering, konstruktioner och fotografering och hur dessa benämns.
- Olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund.
Grundskolan, årkurs 4-6
Innehållet är från bildämnets kursplan.
- Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete
- Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, filmande och hur dessa benämns.
- Konst- och dokumentärbilder från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.
- Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
Grundskolans, årkurs 7-9
Innehållet är från bildämnets kursplan.
- Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärandebetydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
- Samtida konst-, dokumentärbilder samt konstverk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur är bilderna utformade och vad förmedlar de?
- Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
Gymnasiet
Innehållet är från läroplanens övergripande mål och Bild, 100 poäng.
- Diskussioner och värderingsövningar omkring eget och andras arbete med bilder.
- Begrepp för bildsamtal ut olika perspektiv.
- Elever ska hämta stimulans ur kulturella upplevelser och utveckla känsla för estetiska värden.
- Få kunskaper och insikt i centrala delar av det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet.
- Använda kulturutbud som en källa till kunskap, självinsikt och glädje