Prioritetsordning
- Konstsnöspåret på Södra Berget.
- Sidsjöspåret och Ryggisspåret.
- Övriga elljusspår.
- Motionsspår och elitspår på Södra Berget.
- Övriga dagspår och skolspår.
Prioriteringen påverkas av väderlek, arrangemang och snöförhållanden.
Planeringen justeras därför löpande utifrån rådande förutsättningar. Här är några exempel på vanliga orsaker till att prioritetsordningen kan ändras.
- Snötillgången på toppen av Södra Berget är tillräcklig, men inte nedanför berget eller vid norra spårområdet. Varje vinter har vi mer snö på höjderna, och vid nollgradigt väder kan det innebära stora snömängder på berget och regn nedanför berget.
- Snön är tillräckligt torr på toppen av Södra Berget, men inte nedanför berget eller vid norra spårområdet. Det är olämpligt att preparera spåren vid alltför blöt snö. Det kan göra att spåren blir väldigt isiga och svårskötta under en längre period. Då väntar vi oftast tills det torkat upp eller frusit på innan vi återupptar preparering igen.
- Vi har arrangemang som vi prioriterar skötseln inför.
- Reparation eller service av maskiner.
- Omgivande skog påverkar starkt hur snabbt vi kan preparera skidspår, då ungskog lägger sig i spårgatorna vid kraftiga snöfall, medan gammal skog gör att mindre snö når marken.
- Spåren genom Granloholm passerar många gångvägar och kräver vissa år stora skottningsinsatser för att ta sig över plogvallarna.
Tre anställda arbetar vintertid med skötseln av spåren.
Södra spårområdet prepareras huvudsakligen nattetid måndag-söndag beroende på väderförhållande. Norra spårområdet prepareras måndag-fredag under dagtid beroende på väderförhållande. Utöver spårpreparering har även serviceteknikerna andra arbetsuppgifter som att sköta produktionen av konstsnö, skötsel av rastplatser, informationstavlor med mera.
Vi har totalt 120 kilometer kommunalt skötta skidspår runt Sundsvalls tätort. Vid gynnsamma väderförhållanden och inga andra arbetsuppgifter för serviceteknikerna kan vi preparera alla spår på två arbetsdagar. Vid kraftiga snöfall, isiga förhållanden, eller andra problem, kan lätt tiden dubblas, eller tredubblas.
På södra sidan har vi en spårmaskin (pistmaskin), en sexhjuling med band och en skoter med spårutrustning för att sköta spåren. På norra sidan har vi en mindre spårmaskin (pistmaskin) för att sköta spåren. Den mindre spårmaskinen är möjlig att transportera på en släpvagn och nyttjas till bland annat att preparera skidspår vid skolor.