Jag vill gå

Att promenera till och från samt i arbetet är tillsammans med att cykla det absolut bästa för miljön då det inte bidrar till några utsläpp.

Det bidrar även till att öka den vardagliga motionen, som utgör den största delen i vår fysiska aktivitet i vardagen. Ett bra och enkelt sätt att mäta sin vardagsmotion på är att använda sig av en stegräknare, där du dagligen enkelt kan följa upp och se hur många steg du tar per dag. Hur långa promenaderna är spelar ingen roll utan alla steg räknas.

Den allmänna rekommendationen är att den fysiska aktiviteten sammanlagt skall vara minst 30 minuter per dag för en vuxen. När det kommer till barn är rekommendationen minst 60 minuter per dag. Ett tips om du tycker det är svårt att få till 30 minuter sammanhängande är att dela upp dessa trettio minuter under dagen t.ex. 10 minuter innan jobbet, 10 minuter på lunchen och 10 minuter efter jobbet.

Vardagsmotion (fysisk aktivitet) är bra både för den fysiska och psykiska hälsan. Den minskar risken att dö i förtid och förebygger er rad sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar samt vissa cancerformer.

 

Kontakt

Angelica Lindqvist Projektledare, Hållbart resande

060-19 15 39

Var sidan till hjälp?

  • Om du lämnar personuppgifter här kommer vi att behandla dessa enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer på sundsvall.se/personuppgifter. Det du skriver skickas direkt till den som uppdaterar sidan.