Aktiv transport
När vi går eller cyklar till och från skolan så rör vi oss samtidigt som vi tar oss från punkt A till punkt B. Detta kallar man för aktiv transport – man rör på kroppen och får kanske till och med upp pulsen samtidig som man reser. Det kan verka som en enkel sak, men den här formen av vardagsmotion är väldigt viktig. Särskilt om man har en vardag där man annars sitter mycket.
Låt eleverna diskutera frågorna samtidigt som de går en längre promenad - en så kallad walk and talk. När eleverna samlas igen, fråga vad de har kommit fram till.
Be dem också att reflektera utifrån sin egen vardag. Känner de att det är något de skulle vilja gör mer av? Något transportsätt de vill använda mindre eller kanske inte gillar? Varför?
Diskussionsfrågor:
- Vad tänker ni på när ni hör ordet aktiv transport? Vad är det för skillnad på orden aktiv och passiv?
- Att cykla och gå är exempel på aktiv transport. Kan eleverna komma på fler sätt att förflytta sig på där man är fysiskt aktiv?
- Är man lika aktiv/passiv när man åker bil som när man åker buss eller tåg? Låt eleverna fundera och diskutera.
Material: tre stycken papper och penna.
Lägg ut tre stycken lappar på marken eller i klassrummet. På lapparna ska det stå Ja, Nej och Kanske.
Låt eleverna ta ställning till följande påståenden genom att ställa sig vid en av lapparna.
Fråga sedan eleverna om varför de valt respektive alternativ. Påståendena nedan är bara förslag, hitta gärna på fler för eleverna att ta ställing till.
Exempel:
- Man blir piggare av att röra på sig
- Det är trevligt att gå själv till och från skolan
- Det är trevligt att gå med andra till och från skolan
- Jag känner mig trygg på min skolväg
- Det är lättare att koncentrera sig i skolan om man rört på kroppen innan
- De flesta är bra på att ta hand om sin hälsa
- Hälsa och självförtroende hänger ihop