Hållplats Stenstan frågor och svar
Vi har fått frågor om Hållplats Stenstan, både inför byggnationen och efter att hållplats Stenstan byggts om. Vi svarar på några av dessa nedan.
Hållplats Stenstan stod klart 2023
Första delen av projektet hållplats Stenstan invigdes 11 december 2022. Den sista etappen som bland annat innebar återställning av gamla Navetområdet var klar sommaren 2023.
Biljetter och reseinformation
Flera långfärdsbussar trafikerar hållplats Stenstan men inte samtliga. En busshållplats i vardera riktningen finns längs Köpmangatan nära Esplanaden. Linje 141, 142 och 191 utgår från Sundsvalls Centralstation och stannar vid Köpmangatans hållplats, inte vid hållplats Stenstan. Anledningen är att restiderna skulle bli längre och kostnaderna högre om bussen skulle ta omvägen via hållplats Stenstan. Men hållplatsen längs Köpmangatan ligger centralt i sitt nya läge och med goda möjligheter att byta till andra busslinjer.
Den som reser med stadstrafiken och vill ta sig till resecentrum vid Sundsvalls C byter vid hållplats Stenstan. För mer information se dintur.se.
Information om busslinjer och avgångstider finns på www.dintur.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., det finns även digitala skyltar och information vid busshållplatserna. Du kan ladda ner Dinturs app till din mobiltelefon där du får information om dina bussresor. Biljettförsäljningsstället ligger längs Esplanaden mitt emot hållplats Stenstan, här kan du också få information om dina resor och köpa resor.
Enkelbiljetter köper du smidigast via Dinturs app, på något av Dinturs försäljningsställen runt om i Sundsvall samt vid kundcentret längs Esplanaden mitt emot hållplats Stenstan. Här kan du också ställa frågor om bussresor.
Det finns digitala skyltar vid hållplats Stenstan.
Det har inte byggts någon vänthall. En tillfällig vänthall finns tillgänglig på försök längs Esplanaden vid hållplats Stenstan, den är öppen mellan 14-17 vardagar. När försöksperioden är avslutat kommer resultatet att utvärderas.
Väntsalen vid Barkskeppet stängdes 2020. Beslutet att stänga väntsalen grundade sig i att många bussresenärer kände sig otrygga i väntsalen vilket gjorde att nyttjandet var lågt. Därtill innebar nya Sundsvall C i kombination med hållplats Stenstan ett förändrat trafikupplägg för busstrafiken i Sundsvall. Det nya trafikupplägget innebär att förortsbussar nu utgår från Sundsvall C och, med några få undantag, angör hållplats Stenstan som ett vanligt hållplatsläge i busslinjenätet. Mot bakgrund av detta gjordes bedömningen att det inte längre fanns något behov av en väntsal i Stenstan för bussresenärer.
Den som reser med fjärr- och förortstrafik, har i högre utsträckning än resenärer med stadsbussar behov av resenärsservice såsom vänthall, toalett, kiosk etcetera. Dessa faciliteter finns vid Sundsvall C.
Vid Hållplats Stenstan finns väderskydd på samma sätt som i vid andra större hållplatslägen i busslinjenätet. Även om de flesta busslinjer fortsatt trafikerar hållplats Stenstan är denna plats inte att likställa med en konventionell busstation eller ett resecentrum.
Trygghet, tillgänglighet, Navet, hållplats Stenstan
Det finnas plats för taxi som tidigare.
Trottoarerna på bägge sidor av Esplanaden har breddas för att göra det mer inbjudande för fotgängare att gå och vistas i området. Den direkta närheten till busshållplatserna medför att fler människor vistas i anslutning till butikerna i området.
Ökad trygghet och tillgänglighet har varit viktiga delar vid flytten av hållplatsläget för stadstrafiken. Vi har därför velat skapa ett hållplatsläge som är lätt att överblicka med öppna ytor. Belysningen av området har utformats för att det ska upplevas som så tryggt som möjligt. Det finns även kamerabevakning vid området.
Kvarteren på respektive sida om hållplats Stenstan, dit hållplatslägena flyttat, har butiker med många besökare vilket bidrar till mer liv och rörelse. Platsen passeras även av fler besökare till och från Stenstan än som varit fallet vid gamla Navet.
Vid hållplats Stenstan finns skyltar med reseinformation, marken är uppvärmd vintertid för att minska risken för halkolyckor och det finns goda sittmöjligheter med flera lösningar för att skapa en tillgänglig miljö.
Stadsbussarna i Sundsvall är elhybrider vilket gör att fordonen går på el när de kör långsammare än 20 km/h. Alla bussar i Västernorrland drivs också med miljödiesel. Bussarna kommer även att gå via Sjögatan vilket gör att alla bussar inte behöver gå via Esplanaden i centrala Sundsvall. Det innebär att det inte kommer att bli mer avgaser i området.
Området vid de nya hållplatslägena har kamerabevakning.
Sundsvall ska vara en plats för alla och en var, det gäller även personer med missbruksproblematik. De har rätt att vistas vid centrala mötesplatser såsom exempelvis hållplats Stenstan och att resa med kollektivtrafiken på samma villkor som alla Sundsvallsbor. Sundsvalls kommun jobbar mycket med missbruksproblematik och mot alla åldrar inom flera verksamheter och förvaltningar.
Polisen, socialtjänst och trygghetssamordnare med flera arbetar på olika sätt med förebyggande åtgärder. Sundsvalls kommun jobbar mycket med missbruksproblematik och mot alla åldrar inom flera verksamheter och förvaltningar.
Hastigheten som bussarna håller utanför ICA Esplanad är lägre efter ombyggnaden än innan. Risken för trafikolyckor bedöms därmed vara mindre efter ombyggnaden.
Det är helt rätt i att Skateparken upplevelsemässigt kommer att hamna längre från folklivet i Stenstan initialt. Det pågår ett arbete med att utveckla hela området vid gamla Navet. Vår förhoppning är att staden genom denna förändring kommer att kunna växa mot Selångersån och därmed innebära ett ökat folkliv i anslutning till skateparken.
Utbyggnaden av bostäder på Norra Kajen medför också att fler människor kommer att gå via skateparken eftersom det ligger längs det naturliga stråket mellan Norra Kajen och Stenstan.
Platsen har blivit en förlängning av Esplanaden, två väderskydd har placeras på norra delen av Esplananden.
Cyklister och gående
Cykelparkeringar har anlagts i området så självklart kommer du som cyklar till eller från hållplats Stenstan kunna parkera och låsa fast din cykel i vid cykelparkeringarna i området.
Trottoarerna mot butikerna vid Esplanaden är bredare vilket är bra för gående i området. Dessutom är vägarna smalare vilket gör att hastigheten för bussarna är lägre. Nu finns cykelbanor på vardera sidan Esplanaden samt bättre lösning för gående och cyklister. Markvärmen vid gamla hållplats Stenstan bidrar till bättre situation för oskyddade trafikanter vintertid.