Växthuseffekten - vad är det?
Eleverna har kanske hört på nyheter eller läst i tidningar om växthuseffekten och den globala uppvärmningen. Men vad är egentligen växthuseffekten? Inled lektionen med att fråga eleverna vad de vet om växthuseffekten, de har säkert redan snappat upp mycket!
Nu kan ni studera växthuseffekten i miniatyr utomhus!
Material: två termometrar, en glaskupa (gärna i olika tjocklek), en solig dag.
Börja med att lägga två termometrar bredvid varandra i solen och avläs temperaturen på båda termometrarna.
Nu sätter ni en genomskinlig (tunn) glaskupa över en av termometrarna. Avläs temperaturen på de båda termometrarna efter olika tider, till exempel 5, 10 och 30 minuter. Skriv ner temperaturerna för de båda termometrarna.
Har ni tid så upprepa experimentet men denna gång med en tjockare glasskål. Blir det någon skillnad i temperaturen, jämfört med när ni använde en tunnare glasskål? Diskutera.
I den här övningen ska eleverna välja hörn efter det påstående de håller med om mest. Läraren börjar med att läsa en fråga och varje hörn på klassrummet representerar sen ett ställningstagande.
Nedan är några förslag på frågor att ta ställning till, men använd gärna egna utifrån vad ni har arbetat med och läst i klassen.
1. Vilket bilbränsle är det man kommer använda mest i framtiden tror du?
A. Bensin
B. Diesel
C. El
D. Eget förslag
2. Vilket miljöproblem är du mest bekymrad över?
A. Den globala uppvärmningen
B. Plast i haven
C. Tunnare ozonlager
D. Eget förslag
3. Hur tror du vi kommer att resa i framtiden?
A. På samma sätt som nu
B. Vi kommer resa mindre
C. Vi kommer resa lika mycket, men med mindre fossilt bränsle
D. Eget förslag
Är det rätt att resa med ett fordon (bil, flyg, cykel) även om man vet att det skadar andra, människor eller djur?
A. Nej, aldrig
B. Ja, det spelar ingen roll
C. Ja, ibland
D. Eget förslag