Miljöhjältedagen
Denna temadag passar bra att göra i slutet av ett tematiskt arbete om hållbar utveckling och trafik. Har eleverna arbetat med projekt så är det ett bra tillfälle för dem att redovisa vad de har skapat och kommit fram till. Ha gärna en positiv framtidsvision för dagen.
Om ni arbetat mycket med växthuseffekten och effekter av den globala uppvärmningen är det extra viktigt att lyfta fram lösningar som eleverna själva kan jobba med.
Förändringarna i klimatet är något som påverkar elevernas nutid och framtid och de kan ha många funderingar och känslor kring det.
Temadagen kan vara ett bra tillfälle för eleverna att få uttrycka dessa. Samtidigt kan de ges möjlighet att fundera över lösningar och vad de själva kan göra för att skapa ett mer hållbart samhälle. Kanske har de redan gjort mycket för att göra den platse de bor på mer hållbar.
Har familjens resvanor ändrats för att eleven pratat om projektet hemma? Äter man mindre kött eller mer ekologiskt? Har kanske skolan ändrat på något för att eleverna bett om det eller jobbet med ett visst projekt?
Ett roligt sätt att starta eller avsluta dagen är med ett cykel- eller springlopp på temat Miljöhjälte - gärna med maskerad. Har eleverna gjort superhjältekläder av återvunnet material i slöjden är det här ett perfekt tillfälle att visa upp dessa.
För det här behöver ni:
- En bestämd sträcka för loppet, med start och mål
- En domare med tidtagarur (om banan inte tillåter en masstart)
- Diplom till deltagarna
Låt miljöhjältarna tävla i loppet och ge alla deltagare varsitt diplom efter loppet.
Här är deltagarna det viktiga. Ingen kan göra allt men flera miljöhjältar som hjälps åt kan göra mycket för vår miljö, våra städer och våra skolor.