Kommunal hemtjänst
Sundsvalls hemtjänst är kommunens egen hemtjänstutförare.
För oss i Sundsvalls hemtjänst är det ett förtroende och en stolthet att få arbeta i den miljö där du mår bra och känner dig trygg. Vi utgår från dina insatser och din delaktighet är viktig för oss för att vi ska veta hur vi ska utföra dem.
Sundsvalls hemtjänst
Alnö
Färjevägen 32
Grupplokal: 060-658 51 61
Enhetschef: 060-658 51 60
Attmar hemtjänst
Kullenvägen 11
Enhetschef: 072-147 47 99
Finsta
Finstavägen 32
Grupplokal: 060-658 34 93
Enhetschef: 060-658 34 92; 073-275 15 68
Granlo
Vikingavägen 43E
Grupplokal: 073-27 021 44
Enhetschef: 060-19 28 07
Granloholm
Linköpingsvägen 7-9
Grupplokal: 073-270 55 25
Enhetschef: 060-19 28 07
Haga/Bosvedjan
Medborgargatan 35
Grupplokaler:
Bosvedjan: 073-275 40 92
Haga: 073-270 23 29
Norra kajen: 073-270 95 18
Enhetschef: 060-19 19 17
Kovland
Viljansvägen 19, 1 tr
Grupplokal: 060-658 39 39
Enhetschef: 060-19 10 03
Liden
Klockar Eriks väg 6
Grupplokal: 060-658 34 40
Enhetschef: 060-19 10 03
Matfors
Skölevägen 15
Enhetschef: 060-19 28 35, 072-147 47 99
Nacksta 1
Axvägen 15
Enhetschef: 060-19 28 49, 073-270 21 22
Nacksta 2
Axvägen 15
Enhetschef: 070-322 35 83
Njurunda 1
Centrumgatan 2
Grupplokaler:
- Bommen Blå 070-348 53 51
- Bredsand Nord 070-348 65 28
- Bredsand Syd 073-270 27 91
- Nolby 070-265 76 91
Enhetschef: 060-658 34 90, 073-270 94 17
Njurunda 2
Centrumgatan 2
Grupplokaler:
- Grön 070-348 53 71
- Röd 070-348 53 61
Natt: 073-270 15 95 , 073-270 15 97
Enhetschef: 060-658 34 85, 070-106 25 29
Skönsberg
Medborgargatan 35
Grupplokaler:
Skönsberg: 073-270 23 27
Korsta: 073-270 21 28
Enhetschef: 060-19 97 72
Skönsmon 1
Stuvarvägen 5
Grupplokal: 073-270 13 16
Enhetschef: 070-186 61 54
Skönsmon 2
Stuvarvägen 5
Grupplokal: 070-638 91 71, 070-399 93 34
Enhetschef: 070-399 88 78
Stöde
Knutsvägen 5
Grupplokal: 070-326 08 43
Enhetschef: 060-658 50 37
Ett reformarbete har genomförts för att fortsätta utveckla våra arbetssätt inom vård- och omsorgs verksamheter i kommunen.
Sundsvalls kommun har med Skönsmomodellen varit en föregångare i arbetet med en personcentrerad vård med vård- och omsorgstagarens behov i centrum, kvalitet och medarbetartillfredsställelse. Idag pågår olika reformarbeten på nationell, regional och kommunal nivå där utvecklingen av arbetssätt är i linje med Skönsmomodellens intentioner.
Det pågår även ett arbete nationellt med att ta fram en ny äldreomsorgslag där kontinuitet för vård- och omsorgstagaren lyfts.
Tvärprofessionellt arbete är fortsatt viktigt
Utvecklingen av arbetssätt som medför positiva effekter för kvalitet, effektivitet och medarbetartillfredsställelse ska fortsätta inom förvaltningen och en del i det är att fortsätta utveckla tvärprofessionellt arbete där individen det berör är medskapare av den vård och omsorg som ska ges, där egenvård ska stödjas, där kontinuitet ska säkerställa bättre kvalitet, trygghet och självständighet.
En handlingsplan för det fortsatta arbetet har tagits fram
Enligt handlingsplanen är tanken att Skönsmomodellens grundprinciper ska utvecklas vidare i linje med lagstiftning, reformarbete och Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) satsningsområden:
- Personcentrerad vård och omsorg – Individens behov i centrum (IBIC).
- Tvärprofessionellt arbete i team.
- Kvalitet i verksamheterna ska följas upp utifrån verksamhetens syfte, individers upplevelse, måluppfyllelse och resultat.
- Reformarbete för en sömlös vård där individen inte ska uppleva organisatoriska eller administrativa gränser som hindrande.
- Fast vårdkontakt – också i kommunal omsorg – och kommande fast omsorgskontakt.
- Kontinuitet med hållbar bemanning och kvalitetssäkrad kompetens.
- Delaktighet och reellt inflytande för medarbetare som möter individer i behov av stöd, vård och omsorg – med stöd av tydlig och tillitsbaserad ledning och styrning.
Till din tjänst finns kompetenta medarbetare
Vi har stor erfarenhet av omvårdnad och service, faktum är att vi tillsammans har arbetat flera tusen år inom hemtjänst. Till din tjänst har du vid behov tillgång till utbildad personal inom områden som rehabilitering, palliativ vård och kost. Vår personal har också basutbildning i demensvård och bemötande av personer med demenssjukdom och vi kan också erbjuda särskilt stöd till personer med psykisk ohälsa.
Rehabiliterande förhållningssätt
All personal inom Sundsvalls hemtjänst har utbildats i att arbeta utifrån ett rehabiliterande förhållningssätt hemma hos dig, att uppmuntra, stödja och stärka dina egna resurser och möjligheter.
Flera språk
Vi har medarbetare som, förutom svenska, kan en hel del andra språk. Just nu kan vi där behov finns, erbjuda engelska, finska, spanska, danska, teckenspråk, ryska, thai och vietnamesiska. Vi har också specialintressen som fiske, segling, schack, aktier, trädgård, litteratur och yoga. Fråga gärna - kanske går det att matcha dina intressen med någon hos oss.
All ordinarie personal i Sundsvalls hemtjänst har utbildats i ett rehabiliterande förhållningssätt. Målet har varit att få ökad kunskap om rehabilitering och aktivering i den äldres vardag.
Ett rehabiliterande förhållningssätt innebär
- Att personalen har en stödjande och inte hjälpande inriktning
- Att personalen utgår från din förmåga att vara aktiv
- Att du blir mer delaktig.
Ett rehabiliterande förhållningssätt innebär därför att du som fått insatser beviljade ska få göra så mycket som du kan själv. Personalen finns med som stöd i de dagliga aktiviteterna i det du inte klarar själv. Vid för mycket hjälp kan konsekvensen bli att du blir mer passiv och därmed tappar de funktioner och färdigheter som du faktiskt har.
De dagliga aktiviteterna är ett bra tillfälle att "träna" för att kunna behålla, bevara eller förbättra din nuvarande fysiska och psykiska kapacitet. Det innebär att du bör medverka efter din förmåga vid exempelvis påklädning, hygien, förflyttningar och i samband med måltid.
Exempel på medverkan kan vara att kunna bre din egen smörgås, diska, duscha, tvätta håret eller använda rollator istället för att åka rullstol.
Vad innebär det här för dig som har hemtjänst?
Det betyder att de saker som ska utföras görs tillsammans i så stor utsträckning som möjligt, utifrån dina förutsättningar. Personalen uppmuntrar dig att göra det som du själv klarar av och du får stöd i det du inte kan klara på egen hand.
När ett rehabiliterande förhållningssätt används som grund för arbetet leder det till:
- Ökad delaktighet
- Meningsfullhet och välbefinnande
- Ökad livskvalitet
- En värdig och bra äldreomsorg.
Oavsett snöstormar eller tidpunkt på dygnets alla dagar ser hemtjänstpersonalen till att ge god och säker omsorg till dem vi är till för.
Vid extraordinära händelser som exempelvis vid snöstormar/dåligt väglag som medför svårigheter för hemtjänstpersonal att ta sig fram till dig som brukare, kommer det göras bedömningar från enhetschefer och prioriteringar till de besök som är mest akuta för dagen. Detta kommer att ske i nära dialog med dig som är brukare, om dina besök blir påverkade. Hemtjänsten har till exempel tagit hjälp av Hemvärnet för att ta sig fram med bandvagnar.
Vill du veta mer?
Kontakt
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Omsorg och hjälp
- Anmälan till informationsträff för att bli god man och förvaltareLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansök/anmäl behov av Insatser inom vård och omsorgLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansöka om förvaltarfrihetsbevisLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansöka om uttag från överförmyndarspärrat kontoLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om bostadssocialt hyreskontraktLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om ekonomiskt biståndLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om ekonomiskt stöd för merkostnader vid ordinarie assistents frånvaro/sjuklönekostnadLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om LSS-insatserLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om samtycke till fördelning vid arvskifteLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om samtycke till försäljning av fastighet, bostadsrätt eller tomträttLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om samtycke till underårig att få bedriva näringLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Avgiftsberäkning för hemtjänstLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Entledigande god man/förvaltareLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Förteckning ställföreträdarskapLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Informationssamtal ansökanLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Inkomst- och bostadsförfråganLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Intresseanmälan för frivilligt socialt arbeteLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Klagomål och synpunkter - Vård och omsorgLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Nära vård, utvecklingsidéer och projektLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Omprövning av förvaltarskapLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Oro för barn - anmälanLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Provberäkna ekonomiskt biståndLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Redogörelse för ställföreträdare för omyndigaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Redogörelse ställföreträdare för vuxnaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Samarbetssamtal intresseanmälanLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Sök utförare av hemtjänstLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- UtförarportalenLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- ÅtagandeLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster