Ansvarsfördelning
Chefens och medarbetarens ansvar i arbetsmiljöarbetet samt ergonomicoachens uppdrag.
Arbetsgivarens ansvar
Enligt AML har arbetsgivaren ansvar att se till att medarbetaren har erforderliga kunskaper och färdigheter i arbetsteknik. Därmed har chefen ansvar för att medarbetarna får utbildning i säkra personförflyttningar.
Ansvar närmaste chef
- Att skapa förutsättningar för ergonomicoach/-er ska kunna utföra sitt uppdrag. T ex planeringstid, tid för att utbilda medarbetare samt kompetensutveckling via nätverksträffar.
- Att stötta ergonomicoachen i sitt uppdrag genom regelbundna kvartalsavstämningar.
- Att utifrån avstämningarna ansvara för att de aktiviteter som planeras in, blir genomförda och följs upp.
- Att skyddsronder med fokus på säkra personförflyttningar genomförs.
Ansvar ergonomicoach
- Att verka aktivt på den egna arbetsplatsen och i det geografiska område hen arbetar i på de enheter som saknar ergonomicoach.
- Att aktivt arbeta och samverka för att arbetsplatsen ska kännetecknas av ett väl fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete.
- Att åta sig ansvaret som finns beskrivet i rollbeskrivningen och vara väl införstådd med vad det innebär i det dagliga arbetet.
- Att aktivt arbeta och samverka för att arbetsplatsen bedriver ett rehabiliterande förhållningsätt. Detta innebär att man i varje situation ska beakta och ta tillvara varje enskild individs specifika resurser, förutsättningar och önskningar så man ger ett gott bemötande och jobbar för ett så aktivt liv som möjligt för brukarna.
Ansvar medarbetare
- Delta i utbildningsinsatser som erbjuds.
- Följa instruktioner och rutiner samt medverka aktivt till säkra personförflyttningar.