Berätta för IVO om du inte behandlas bra

Du som har kontakt med socialtjänst eller sjukvård eller bor på elevhem, har rätt att kontakta IVO för att få information om dina rättigheter.

IVO är en förkortning av Inspektionen för vård och omsorg. IVO ska se till att socialtjänsten och hälso- och sjukvården i hela Sverige följer de lagar och regler som finns.

Om de du träffar inom vård eller socialtjänst inte lyssnar på dig eller om du tycker att dina rättigheter inte respekteras kan du vända dig till IVO för att:

  • Fråga om dina rättigheter.
  • Berätta om det som inte fungerar bra i hälso- och sjukvården eller socialtjänsten.

Läs mer om detta på IVO’s sida

Ring och berätta eller fråga:

Du som är barn eller ungdom kan ringa oss på vardagar mellan 12-19. Övrig tid kan du lämna ett meddelande. Samtalet är gratis och syns inte på telefonräkningen. Telefon: 020-120 06 06

Mejla och berätta eller fråga:

IVO svara på mejl senast nästa dag. E-postadressen är beratta@ivo.se

Kontakt

Mottagningsgruppen familje- och vuxenstöd

060-19 22 62

Socialtjänsten
851 85 Sundsvall
Besöksadress:
Norrmalmsgatan 4

Fax: 060-19 11 98

Vill du vara anonym när du kontaktar oss?
Tänk då på att du inte kan ange ditt namn eller ha namnet som e-postadress.

Öppettider

Måndag och tisdag 9-11 och 13-15.
Onsdag 9-11.
Torsdag och fredag 9-11 och 13-15.

Var sidan till hjälp?

  • Om du lämnar personuppgifter här kommer vi att behandla dessa enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer på sundsvall.se/personuppgifter. Det du skriver skickas direkt till den som uppdaterar sidan.