Ny undersökning kartlägger bilden av Sundsvall – lokalt och nationellt
.jpg)
Sundsvalls kommun har genomfört sin tredje varumärkesundersökning sedan 2018, och resultatet visar både stolthet och potential.
Undersökningen, som bygger på en enkät med både nationella och lokala svar, ger en tydlig bild av hur Sundsvall uppfattas idag – och vad som kan förbättras för framtiden.
Styrkorna är tydliga. Sundsvall beskrivs som en vacker stad med närhet till naturen, ett rikt friluftsliv och en stark identitet. Invånarna själva lyfter fram Sundsvalls kvaliteter som den unika stenstaden, bergen och närheten till havet. Utbudet av restauranger, kultur och föreningsliv får höga betyg, särskilt bland kvinnor och yngre. Dessutom har andelen som anser att Sundsvall är en plats för alla ökat från 6 av 10 till 7 av 10 sedan 2021.
De fem största styrkorna i bilden av Sundsvall:
- Närhet till natur och friluftsliv
- Stark lokal identitet och stolthet
- Bra utbud av restauranger och kultur
- Ökad vilja att rekommendera Sundsvall som besöksmål
- Positiv utveckling och framtidstro
Bidrar till framtidstro
Drygt hälften av invånarna upplever att kommunen har utvecklats positivt de senaste två åren, särskilt kopplat till evenemang som 400-årsjubileet samt förbättrad infrastruktur, vilket bidrar till framtidstro.
Men samtidigt som vi lokalt ser och känner stoltheten växa, är bilden av Sundsvall utanför kommungränsen inte lika stark. Nationellt är kännedomen fortsatt låg, och färre än tidigare uppger att de känner till Sundsvall väl – särskilt utanför mellersta Norrland.
Utbudet av arbetstillfällen och högre utbildning upplevs som svagare, särskilt bland yngre och låginkomsttagare. Dessutom har andelen som uppger att de inte har någon bild av Sundsvall ökat. Vi behöver tillsammans med invånare och företagare bli bättre på att marknadsföra Sundsvall som plats.
– För att kunna utveckla Sundsvall behöver vi förstå hur vi uppfattas – både av våra invånare och av omvärlden. Varumärkesundersökningen ger oss det underlaget. Kommunikation som verktyg är grunden för förtroende, engagemang och framtidstro, säger Kicki Strandh, kommunikationsdirektör i Sundsvalls kommun.
Besöksviljan är stabil, med semester som främsta anledning. Åtta av tio som har besökt Sundsvall skulle rekommendera andra ett besök – en ökning från tidigare år. Däremot är det fortfarande många som inte kan tänka sig att flytta till kommunen, ofta på grund av arbete, klimat eller avståndet till sin familj.
Fler upplever Sundsvall som en plats för alla
– Vi arbetar hårt för att bli fler Sundsvallsbor, och då är det viktigt att vi lyssnar in vilka uppfattningar som finns om Sundsvall och att vi vågar ta itu med de utmaningar man ser. Vi tar till oss av både ris och ros, men särskilt glädjande är det att fler upplever att Sundsvall är en plats för alla och att många upplever en positiv utveckling och framtidstro, säger Niklas Säwén (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall.
Sammanfattningsvis visar undersökningen att Sundsvall har ett starkt lokalt varumärke, men behöver arbeta mer med sin externa synlighet och tydlighet. En levande stadskärna, fler arbetstillfällen och fortsatt satsning på kultur och natur är nycklar till att stärka bilden av Sundsvall – både för invånare och omvärld.
Hälften av de tillfrågade uppger att de sannolikt skulle rekommendera någon att etablera företag i Sundsvall – ett viktigt tecken på förtroende för kommunens näringslivsklimat.
FAKTA: Om varumärkesundersökningen
Undersökningen har genomförts genom en webbpanel med 1 010 respondenter baserat på kön, ålder, hushållsinkomst, civilstånd och geografisk spridning. Till det tillkommer telefonintervjuer med 502 respondenter bosatta i Sundsvalls kommun.
Undersökningen genomfördes i november 2024 av Gullers Grupp med syfte att kartlägga kännedomen om, samt bilden av Sundsvall, och följa utvecklingen över tid.