Lyckat test med elfärjan Movitz mellan Sundsvall och Alnö

Foto: Sundsvalls kommun
Sedan den 14 april har elfärjan Movitz kört mellan Finnkajen i Sundsvall och Carlsvikspiren på Alnö. Färjetrafiken har varit ett test inom EU-projektet Thriving Northern Cities och avslutas den 13 juni.
I två månader har elfärjan Movitz kört arbetspendlare till och från Alnö. Testet har varit mycket lyckat med över 2 500 personer som valt att åka med färjan istället för att ta bilen.
– Vi är jätteglada att färjan varit så populär och att så många valt att testa att pendla vattenvägen
, säger Tobias Andersson, kapten på Movitz.
Trots att färjan avgått från Carlsvikspiren med avstånd från Alnö centrum har resenärerna varit mycket nöjda. Flera av passagerarna har haft med sig cyklar på färjan, andra har tagit sig vidare med buss från stan. Projektet har även testat nya mobilitetslösningar med elsparkcyklar och att kunna följa information om kollektivtrafiken i realtid – både vid Finnkajen och ombord, för en smidig och uppkopplad resa.
– Det här är ett tydligt kvitto på att sundsvallsborna är redo för klimatsmarta transportlösningar och att vattnet är en resurs vi kan nyttja mer aktivt i stadsutvecklingen
, säger Niklas Andersson, projektledare på Sundsvalls kommun.
%2020240523_114056.jpg)
Foto: Niklas Andersson, Sundsvalls kommun
Lärdomar och utvecklingspotential
Färjan har under testet haft två avgångar på morgonen och två på eftermiddagen. Med en ytterligare, senare avgång på morgonen hade antalet resenärer potentiellt kunnat öka, särskilt bland skolungdomar.
Kommunen sammanställer nu resultaten från testet och utvärderar möjligheterna för en permanent färjelinje. Man ser även över om det finns företag som kan vara intresserade av att driva trafiken vidare.
Fyra viktiga frågor undersöktes i testet
- Finns det ett intresse för vattenburen pendling? – Ja, intresset är stort. Många vill se färjan som ett komplement till buss och bil.
- Är trafiken kommersiellt gångbar? – Den frågan är nu föremål för vidare utvärdering tillsammans med möjliga operatörer.
- Kan färjan avlasta Alnöbron vid exempelvis vägarbeten? – Ja, projektet visar att färjan är ett möjligt alternativ vid störningar i väginfrastrukturen.
- Kan detta bidra till en levande hamnstad? – Absolut. Färjan visar att vattenrummet kan användas smartare i stadsutvecklingen.
Period: 14 april – 13 juni 2025
Plats: Sundsvall–Alnö (avgång från Carlsvikspiren)
Fordon: Elfärjan Movitz (100 % eldriven)
Projekt: EU-initiativet Thriving Northern Cities
Resenärer: 2 500 resenärer under försöksperioden
Enkätsvar: Över 500 enkätsvar
Vill ha färjan permanent: 95,8 % av svarande
Genomsnittsbetyg: 4,89 av 5
Rekommendationsvärde: 9,6 av 10
Resväg till färjan: 44 % cykel, 43 % bil
Valde bort bil: Många valde bort bil till förmån för båt
Resenärers upplevelse: Mycket positiva omdömen om komfort, miljövänlighet, restid
Alternativ till bil: Attraktivt alternativ i rusningstrafik
Cykelbehov: Hög efterfrågan på att ta med cykel
Morgonavgångar: Begränsat antal turer – tappade skolungdomar
Geografisk täckning: Avgång från Vi/Ankarsvik efterfrågad
Elsparkcyklar: Tillgängliga vid Finkajen
Realtidsinfo: Visas ombord och i hamn
Mobilitetskedja: Fokus på sömlös och hållbar resa
Senast ändrad: , klockan