Sundsvall växlar upp tempot – handläggningen effektivare än rikssnittet

Sundsvall klättrar 70 placeringar i Sveriges kommuner och regioners (SKR) årliga sammanställning över hur nöjda medborgare och företagare är med kommuners service.
– Det är ett kvitto på att vi rör oss i rätt riktning, men inte en signal om att slappna av - tvärtom måste vi fortsätta sätta fokus på detta. Det är en förväntan vi har på oss från Sundsvalls medborgare och företagare, säger Niklas Säwén (S) kommunstyrelsens ordförande, Sundsvalls kommun.
I undersökningen ”Öppna jämförelser om företagsklimatet” mäts hur nöjda medborgare och företagare är med kommuners service. Resultatet för 2024 visar att Sundsvall förbättrat den sammanslagna NKI:n (Nöjd Kund Index) från 73 (2023) till 77 (2024). Totalt klättrar kommunen från plats 135 (2023) till plats 65 (2024) i den totala rankingen av företagsärenden.
De fyra obligatoriska områden som mäts är Bygg, Miljö, Livsmedel och Servering. Särskilt goda resultat framträder i frågor som rör bemötande och effektivitet där Sundsvall ligger högre än Sverigesnittet vad gäller bland annat attityd och förmåga att hålla överenskomna tidsramar. Sett till vår kommungrupp B3 (större stad) så ligger Sundsvall även högre här i samma frågor (se aktuella siffror i punktlista nedan).
– Det är stort engagemang bland våra medarbetare för att förbättra service och effektivitet. Självklart är det roligt att se att det avspeglar sig i årets resultat. Nu fortsätter vi den här resan som vi påbörjat, säger Jonas Walker, kommundirektör, Sundsvalls kommun.
”Öppna jämförelser Företagsklimat” är en sammanställning av resultaten från servicemätningen Insikt på nationell nivå och en rankning av kommunerna. En enkät skickas till dem som haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen under mätåret med frågor kring hur de upplever bemötande, information, rättssäkerhet, kompetens och effektivitet i sina ärenden. Totalt deltog 212 kommuner samt 17 förbund, gemensamma förvaltningar och inköpsorganisationer i undersökningen under 2024.
– Den här undersökningen är ett av flera viktiga redskap som ger oss tydliga indikationer på vad vi som kommun ytterligare behöver utveckla för att skapa än bättre förutsättningar för näringslivet. Ett av våra viktigaste uppdrag är att förenkla för företagen och årets resultat visar tydligt att vi är på rätt väg, samtidigt som vi självklart också identifierar områden som vi aktivt behöver arbeta mer med, säger Björn Wigge, näringslivs- och tillväxtchef, Sundsvalls kommun.
Serviceområde Bemötande
- Hur nöjd var du med vår attityd mot dig?
- Sundsvall: 83,1
- Sverige: 82,1
- Kommungrupp B3 (större stad): 82
- Hur nöjd var du totalt sett med bemötandet?
- Sundsvall: 82
- Sverige: 80,5
- Kommungrupp B3 (större stad): 80,7
Serviceområde Effektivitet
- Hur nöjd var du med förmågan att hålla överenskomna tidsramar?
- Sundsvall: 81,8
- Sverige: 78
- Kommungrupp B3 (större stad): 79,1
Index 80 eller högre ses som mycket högt i mätningen.
Kommunernas resultat från nedanstående fyra områden utgör det officiella sammanslagna NKI-betyget som kommunerna rankas utifrån.
- Bygglov, NKI, obligatoriskt
- Miljö- och hälsoskydd, NKI, obligatoriskt
- Livsmedelskontroll, NKI, obligatoriskt
- Serveringstillstånd, NKI, obligatoriskt