Internationellt samarbete mellan skolor för en hållbar framtid

Bergsåkers skola har tillsammans med en skola i Bogotá haft ett samarbete i sex år, med fokus på de globala målen. Elever och lärare lär sig om globala utmaningar, ett samarbete som främjar internationell förståelse och vänskap över nationsgränserna.
Sedan sex år tillbaka har Bergsåkers skola i Sundsvall haft ett samarbete med den colombianska skolan Instituto Pedagógico Arturo Ramirez Montúfar (IPARM) i Bogotá.
Samarbetet, som fokuserar på de globala målen, har blivit en plattform för elever och lärare för att lära sig om klimatförändringar, jämlikhet och biologisk mångfald. Projektet har även visat sig vara en bra fortbildning för lärare och skolledare som har lärt sig mycket av varandra.
Samarbetet främjar internationell förståelse och samverkan
Bergsåkers skola har besökt skolan i Bogotá vid fyra tillfällen och under sista veckan i februari var det äntligen dags för elever från Colombia att för andra gången besöka Sverige.
– Förra gången de besökte oss var våren 2022. Då var vi bland annat i Stockholm där det pågick en stor FN-konferens. En av eleverna fick i direktsändning intervjua FN:s klimatchef och Sveriges miljöminister. En sändning som setts av åtskilliga miljoner människor jorden runt, säger Glenn Andersson, lärare på Bergsåker skola.
De sex colombianska eleverna har bott hos svenska värdfamiljer och fått uppleva den svenska skolan och livsstilen på nära håll. Genom att bo i värdfamiljer får de en inblick i svensk kultur, och har även fått prova på ämnen som inte finns i deras egen skola, som exempelvis hemkunskap.
Framtidens globala medborgare
Samarbetet mellan skolorna ska ge eleverna verktyg för att agera för en hållbar framtid. Projektet har fått stort genomslag bland både elever och lärare som känner att de gör skillnad och bygger vänskapsband över nationsgränser.
En elev på Bergsåkers skola uttrycker sin tacksamhet för samarbetet:
– Det är fantastiskt att vi fått göra det här tillsammans med Colombia, vi har blivit jättebra kompisar!
En elev från Colombia kommenterar sitt besök i Sverige:
– Vi ska åka hem idag, men jag vill verkligen stanna. Jag kommer att gråta när vi ska säga hejdå.
Samarbetet är ett exempel på hur skolor kan arbeta för att engagera unga människor i globala frågor och skapa en generation av medvetna och handlingskraftiga globala medborgare.
– Vi hoppas att fler skolor i Sundsvall ska inspireras av detta arbetssätt och att det långsiktiga samarbetet med IPARM ska fortsätta att utvecklas, avslutar Glenn.
Senast ändrad: , klockan