Det här kan Sundsvalls kommuns nya kontaktcenter hjälpa dig med

Sundsvalls kommuns kontaktcenter är din väg in i kommunen, via såväl digitala kanaler som fysiska möten på plats i Stadshuset i Sundsvall. Du får hjälp att lösa olika typer av ärenden vid första kontakt.
Ett tillgängligt kontaktcenter för Sundsvallsbor och företagare som behöver komma i kontakt med Sundsvalls kommun genom fler kontaktvägar in. Genom utökade öppettider och kommunvägledare som löser de flesta ärenden vid första kontakt.
En kommunvägledare har rollen att vägleda så att ärendet hamnar rätt utan omvägar. Kommunvägledaren kan till exempel lösa många frågor i första hand med information eller registrering av ärenden i system. Andra exempel är att de i den fysiska receptionen hjälper de som inte kan själva på grund av att de inte har digital kompetens. Det kan handla om att de hjälper till att registrera i e-tjänster.

Kommunvägledaren Mistiresilassie hjälper till vid självbetjäningsdisken.
I början av år 2024 beslutade kommunfullmäktige om förslaget att införa ett kontaktcenter för extern service på Sundsvalls kommun.
Under hösten har kontaktcentret byggts upp och kommunvägledare har rekryterats. En chatt har införts, öppettiderna har utökats och en fysisk reception har öppnat i Stadshuset.
– Med ett kontaktcenter som inte växlar vidare samtal utan löser frågor och ger hjälp direkt kan vi även bemanna fler kanaler såsom chatt, e-post och sociala medier, säger Maria Cederberg, verksamhetschef på Sundsvalls kommun.
Kontaktcentret är vägen in för att få hjälp med olika typer av ärenden till kommunen. I de flesta fall kan kommunvägledarna, med en bred kunskap inom olika frågor, lösa många av ärendena direkt. Vid ärenden som kräver specialistkunskap hjälper kommunvägledarna till att ta ärendet vidare till rätt personer inom kommunen.
– Fördelarna är många. Det är enklare för Sundsvallsbor och företagare som nu kan bli hjälpta i flera ärenden vid samma kontakt, men också mer tillgängligt med fler kontaktvägar in på tider även utanför kontorstid, fortsätter Maria Cederberg.
Fler kontaktvägar och utökade öppettider
Det finns flera sätt att nå kommunen, till exempel via telefon, e-post, chatt och sociala medier. Det finns även möjlighet att möta en kommunvägledare på plats i receptionen i Stadshuset.
– Det här är ett sätt att möta Sundsvallsborna på ett mer tillgängligt sätt. För de som exempelvis vill lösa sitt kommunärende på plats via ett möte med en kommunvägledare, går det bra. Om någon hellre vill komma i kontakt med oss på kvällstid eller helg finns flera kontaktvägar även för det, avslutar Maria Cederberg.
För mer information om de olika kontaktvägarna in till Sundsvalls kommun:Kontakta oss på kommunen
Senast ändrad: , klockan