Sundsvall står redo för byggstart av Nya Ostkustbanan: ”Krävs ytterligare besked från regeringen”

Den nya järnvägsplanen för dubbelspår mellan Sundsvall och Dingersjö utlovades redan 2014 av regeringen. Igår fick Sundsvall besked att den planerade ombyggnationen av Sundsvalls Resecentrum med bland annat nya spår och perronger kan starta, men då den ombyggnationen hänger ihop med dubbelspårsbyggnaden, krävs fler beslut från regeringen.
Det var många som räknade med att regeringen skulle ge byggstartsbeslut för Sundsvalls Resecentrum och sträckan Sundsvall-Kubikenborg. Projekten är integrerade och i planeringen har man utgått från en gemensam byggstart.
– Sundsvall–Dingersjö utlovades redan 2014 och det är tre tidigare regeringar som upprepat löftet. Nu finns alla förutsättningar för att få denna viktiga etapp finns på plats. Alla är redo för byggstart, med en mycket kompetent och erfaren organisation på plats i Sundsvall, säger Niklas Säwén (S), kommunstyrelsens ordförande.
– Det är glädjande att Sundsvall blir en del av regeringens stora infrastruktursatsning i Norrland som nu satsar drygt 1 miljard på vårt resecentrum. Nu får vi hoppas att Trafikverket får sina kostnadskalkyler på plats i god tid så att vi härnäst kan få besked om beslut att påbörja utvecklingen av de första etapperna av Nya Ostkustbanan till Kubikenborg. Det är såklart tråkigt för vår kommun att ett sådant besked inte kommit tidigare, men glädjande att det finns en bred enighet om nödvändigheten av denna investering”, säger Alicja Kapica (M), oppositionsråd.
I regeringens beslut står det att kostnaden har ökat kraftigt sedan regeringen fastställde den nationella trafikslagsövergripande planen för transportinfrastrukturen för perioden 2022–2033. Det är en ökning med 13 procent. Regeringen ger därför Trafikverket i uppdrag att med beaktande av samhällsekonomiska nyttor identifiera och om möjligt vidta lämpliga kostnadsreducerande åtgärder. I uppdraget ingår att Trafikverket ska redovisa nya bedömningar av objektens kostnader och eventuella förändringar av nyttor och måluppfyllelse samt förnyade förslag om lämplig byggstartsperiod. Uppdraget ska redovisas senast 19 maj.
– Ytterligare förseningar riskerar att ge ännu större kostnader, men framför allt kommer det att ta ännu längre tid innan Nya Ostkustbanan står klar. Vi är glada över att regeringen meddelade byggstart för investeringen på Sundsvall C, men eftersom projektet hålls ihop med den övriga etappen så krävs en byggstart även för dubbelspåret. Nu kommer vi jobba, i nära dialog med bland annat Trafikverket, för att det beslutet inte drar ut på tiden ytterligare, säger Niklas Säwén (S), kommunstyrelsens ordförande.
Sundsvalls Resecentrum har kostnadsberäknats till nära en miljard, och Sundsvall–Kubikenborg till 780 miljoner. Sundsvall C-Kubikenborg är bara en del av den utlovade etappen Sundsvall C-Dingersjö.
FAKTA: Detta ska byggas
12,5 km dubbelspår ska byggas mellan Sundsvall och Dingersjö. Utbyggnaden sker i två etapper. Först etappen Kubikenborg–Sundsvall C och sedan Dingersjö–Kubikenborg. Sedan 2014 har en rad viktiga investeringar gjorts på Nya Ostkustbanan, inte minst i och runt Sundsvall.
Järnvägsplanen för Kubikenborg–Sundsvall C har vunnit laga kraft och för upphandling av entreprenör förbereds. Projektering och pågående samråd för Dingersjö–Kubikenborg. Kostnaden uppskattas till cirka 4,5 miljarder kronor, vilket innebär en kostnad om 3,6 miljarder per mil.
Vissa åtgärder för projektet är redan genomförda såsom en bro vid Dingersjö, liksom stationen i Njurunda där X-tåget stannar ibland som en del av en förlängd mötesstation (2 km).