Kampanjen "Vad kostar ett gram?" vinner Publishingpriset
Kampanjen "Vad kostar ett gram?" vinner guld i Publishingpriset för Årets opinionsbildningsfilm 2024 ⭐
2023 lanserades kampanjen "Vad kostar ett gram?" för att uppmärksamma ett stort samhällsproblem. Kampanjens syfte var att väcka känslor genom att tydligt illustrera kopplingen mellan partyknark, kriminella gäng och konsekvenserna för invånarna i Sundsvall och Timrå. Kampanjen strävade också efter att motverka normaliseringen av droger.
Kampanjfilmen som togs fram vann idag årets publishingpris i kategorin Opinionsbildningsfilm med motiveringen: "För en utmärkt bildberättelse med starkt budskap och äkta scener.".
– Med det här priset har vi visat att kommunikation kan göra skillnad genom att beröra och skapa debatt om ett samhällsviktigt ämne
, säger Kicki Strandh kommunikationsdirektör Sundsvalls kommun.
I våras knep kampanjen även en tredje plats i kategorin Bästa påverkanskommunikation i Sveriges kommunikatörers Stora kommunikationspris. Flera kommuner har tagit efter konceptet.
Vi vill tacka alla som varit delaktig i dialogen och spridit kampanjen.
Läs mer om kampanjen och ta del av material på kampanjsidan Vad kostar ett gram?
Senast ändrad: , klockan