Förskolebarn i Sundsvall har byggt en sinnenas trädgård
Lättplockad sallad, den söta doften av jordgubbar och lena blad av citronmeliss att stryka fingrarna över. Med minimala medel har Fyrens förskola på Alnö byggt en egen sinnesträdgård. ”Barnen är nyfikna och har fått större respekt för både växter och djur”, säger initiativtagaren Tina Madsen.
De ser inte mycket ut för världen så här års, de 13 pallkragarna på gården vid Fyrens förskola på Alnö. Ett par tappra tomatplantor kämpar mot höstvindarna, några övergivna örter förbereder sig för vintervilan och de trendiga popcornplantorna spelar på sista versen.
Men hos barnen och personalen på förskolan lever minnena av sommarens dofter, smaker och känslor kvar.
– Jordgubbar och hallon går alltid åt först. Men även gräslök är poppis när barnen väl vågat smaka några gånger, säger barnskötaren Tina Madsen som är initiativtagare till trädgården.
Det var våren 2020 som hon gjorde verkstad av idén om att odla tillsammans med barnen. Viljan hade funnits länge, men hittills stupat på bristen på pengar.
– Min vision var att barnen skulle få en levande och utforskningsbar förskolegård, säger Tina Madsen.
När en gungställning togs bort blev en markplätt ledig. Några föräldrar bidrog med pallkragar, jord, täckbark och lite plantor. Sakta men säkert växte trädgården fram och har blivit större för varje år.
– Vi vill ta vara på långsamheten och skapa en positiv framtidstro. Det måste få ta tid, världen är ändå full av stress, säger Tina Madsen.
Målet är att trädgården ska vara lätt att utforska på alla sätt; lyssna, lukta, smaka och känna.
Tidigt på våren sätter personalen frön inomhus tillsammans med barnen. När frostrisken är över planteras plantorna ut och med hjälp av vatten, sol, kärlek och lite tur blir de både vackra och goda.
Att ”lyckas” är inte det viktiga, betonar Tina Madsen. Det är i stället processen, helheten, vad man lär sig på vägen.
Sommaren 2021 räckte potatisen till ett kok till förskolans alla 72 barn. I år var skörden betydligt snålare.
Antalet pallkragar har vuxit med tiden. Nu har varje av de fyra avdelningarna på förskolan varsin egen, förutom de gemensamma.
– Det gör att alla har blivit mer delaktiga, säger barnskötaren Ulla Carlgren, som också har en drivande roll i arbetet med trädgården.
En av de få saker som köpts in är små vattenkannor till barnen. Under de fyra sommarveckor som förskolan höll stängt förbarmade sig Ulla och Tina över växterna och vattnade då och då.
Naturens kretslopp är ständigt närvarande. Målet är att samla frön från årets växter som kan sås till våren.
– Visst är det ändå magiskt. Jag älskar att följa barnens lärande, nyfikenhet och möjlighet att förändra världen, säger Tina Madsen.
Text: Olof Axelsson
Foto: Therése Ny
Senast ändrad: , klockan