Bli utförare inom Fritt val i Sundsvalls kommun
Här får du svar på några av de vanligaste frågorna om att bli utförare inom Fritt val hemtjänst.
Fritt val i hemtjänsten startade 1 oktober 2012 och ger stora möjligheter för dig som entreprenör att etablera ny verksamhet.
Utveckla välfärden i Sundsvall med oss
Vi söker dig som tillsammans med oss vill vara med och utveckla välfärden i Sundsvall. Genom goda relationer, ett öppet klimat och samverkan mellan alla parter.
Vilka kan ansöka om att bli godkända utförare?
Privata företag, kooperativ och ideella organisationer kan ansöka om att bli godkända som utförare av hemtjänst.
Tre tjänstekategorier inom hemtjänst
För utförare inom hemtjänst finns tre olika tjänstekategorier att ansöka om att bli godkänd för:
- Servicetjänster endast
- Omvårdnads- och servicetjänster tillsammans
- Nattinsatser
Vilka krav ställer kommunen på utförare?
Kommunens krav på utförare är sammanställda i ett förfrågningsunderlag (en kravspecifikation) som du som utförare svarar på. För att bli godkända måste ni klara av alla krav. Läs mer om vilka krav kommunen ställer och få tips på hur du ansöker.
Hur ansöker jag?
Alla ansökningar görs via kommunens portal för upphandlingar, e-Avrop.
Kan jag välja var i kommunen vi vill etablera oss?
Ja, Sundsvalls kommun har valt att dela in kommunen i åtta geografiska etableringsområden. Utförare kan välja att vara verksamma i ett eller i flera områden eller i hela kommunen.
Hur ser den ekonomiska ersättningen ut?
Från 1 juni 2015 utgår ersättning till utförare utifrån beställda timmar av SoL-insatser och HSL-insatser. Beställning av insatser sker via verksamhetssystemet och tiden framgår av varje beställning.
För hemtjänst utgår en högre ersättning till dig som utför både omvårdnad och service än för de som enbart utför servicetjänster.
Geografin styr ersättningsnivån
Beroende på om det geografiska området ligger inom kategorin stad, tätort eller landsbygd, så utgår olika ersättningsnivåer. Högst ersättning utgår till utförare som etablerar sig på landsbygden.
Områdestyper:
- Stad (Sundsvalls tätort)
- Tätort (övriga kommundelar)
- Landsbygd (endast Indal-Liden)
Hur ser marknaden ut?
I genomsnitt 1800 kunder har haft hemtjänst varje månad under 2014, enligt Socialtjänstlagen, SoL. Den totala volymen uppgår idag till cirka 900 000 hemtjänsttimmar per år. Av detta är cirka 160 000 timmar insatser av servicekaraktär och drygt 100 000 timmar av hälso- och sjukvårdsinsatser.
Marknadsanalys för hemtjänst
Under 2010-talet kommer antalet yngre äldre (65-79 år) att öka. Mot slutet av decenniet och under 2020-talet ökar gruppen 80 år och äldre. Behovet av hemtjänst bland de yngre äldre beräknas till cirka 4 procent medan det kalkylerade behovet i gruppen 80 år och äldre uppgår till 24 procent.
Vilka möjligheter har jag som företagare?
För dig som privat utförare inom Fritt val finns möjligheten att profilera din verksamhet mot en särskild kompetens eller inriktning.
Att erbjuda tilläggstjänster
Det kan vara en möjlighet att även erbjuda tilläggstjänster. Med tilläggstjänster menar vi tjänster som:
•inte ingår i kundens biståndsbeslut från socialtjänsten
•inte ingår i ditt uppdrag från kommunen.
Du är skyldig att berätta för dina kunder att dessa tjänster inte ingår i deras biståndsbeslut och att de måste betala tilläggstjänsterna direkt till dig som utförare.
Uppföljning och kontroll
När en utförare blivit godkänd ansvarar kommunen för att kontrollera och följa upp att utföraren sköter sina åtaganden – det gäller även kommunens egen hemtjänst. Alla utförare blir regelbundet kontrollerade för att säkerhetsställa att de efterlever kvalitetskraven.
Kontrollerna består av:
- Kundundersökningar
- Rutinkontroller
- Inbokade möten
- Obokade spontanbesök
Kommunen gör också individuppföljningar och deltar i den nationella brukarundersökning som SCB ansvarar för.
Kommunens krav på utförare
Ett förfrågningsunderlag är den kravspecifikation du som utförare måste svara på för att bli godkänd.
Med hjälp av svaren bedömer kommunen om du uppfyller kraven för att bli utförare av hemtjänst i Sundsvalls kommun. Kraven gäller alla utförare, även kommunens egen hemtjänst Sundsvalls hemtjänst. Förfrågningsunderlaget gäller för upphandling av hemtjänst, enligt Lag om valfrihetssystem, LOV.
Vilka är kraven?
Sundsvalls kommuns förfrågningsunderlagIkon för nytt fönster hittar du på kommunens portal för upphandlingar, eAvrop och på den nationella portalen för upphandlingar enligt LOV, www.valfrihetswebben.seIkon för nytt fönster .
Generellt handlar kraven om att företagen ska:
•vara väl förtrogna med och följa de förordningar, lagar och föreskrifter som finns inom hemtjänsten.
Exempelvis Socialtjänstlagen (SoL), Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) och Offentlighet och sekretesslagen (OSL)
•ha rätt kompetens och erfarenhet hos medarbetare och hos verksamhetsansvarig
Omvårdnad kräver mer
Utför du omvårdnadsinsatser inom hemtjänsten ställer vi högre krav på kompetens och kunskap än om du endast utför serviceinsatser inom hemtjänst.
Då kräver vi också att utföraren:
- Dokumenterar allt korrekt och enligt gällande lagstiftning
- Medverkar och bistår kommunen vid uppföljning och utvärdering av den egna verksamheten.
Tips till dig som ska ansöka
Kammarkollegiet har tagit fram en vägledning om hur du svarar på ett förfrågningsunderlag och ansöker om att få utföra tjänster inom ett valfrihetssystem i en kommun eller för landstinget.
Konkurrensverket är sedan 1 januari 2009 tillsynsmyndighet för lagen om valfrihetssystem (LOV). De har också till uppgift att sprida kunskap om valfrihetssystem inom vård, omsorg och service.
Ett förfrågningsunderlag är den kravspecifikation som kommuner och landsting använder sig av vid upphandling enligt Lag om valfrihetssystem (LOV).
Förfrågningsunderlag – upphandling av hemtjänst enligt LOV 2019.pdf
Direktlänk till ansökningssidan.
Karta över de geografiska etableringsområdena (högupplöst PDF-fil)
Tabell ålderskategorier och beräknad framtida behovsanalys.
Vägledning från upphandlingsmyndigheten