Ta emot en projektdeltagare på er arbetsplats

Vill ni öppna er verksamhet och ge en person en chans att växa och komma ut i arbetslivet?

Som samarbetspartner till KomiJobb får du tillgång till:

Handledarskap = kompetensutveckling

Varje arbetsplats som tar emot en deltagare från projektet utser en handledare. KomiJobb erbjuder kompetensutveckling för handledare genom frivilliga handledarutbildningar.

Nya kompetenser

I en tid då länets arbetskraft blir äldre och pensionsavgångar närmar sig är kompetensförsörjningen en akut fråga. Vilket slöseri då att inte ta vara på den arbetskraft som finns. Genom KomiJobb finns även möjlighet för deltagarna att studera upp till halvtid.

Löpande stöd till arbetsplatsen

Under hela den tid deltagaren arbetar hos er har ni löpande stöd från arbetskonsulenter som fungerar som personliga coacher för deltagarna. De besöker även arbetsplatserna kontinuerligt för att se till att allt fungerar som det ska.

Lämna en intresseanmälan ifall din förening vill anställa en KomiJobbare. Det kan innebära flera fördelar för er.

  • En enkel rekrytering – Genom KomiJobb får din förening tillgång till personal. Utifrån era önskemål matchar vi en deltagare med lämpliga egenskaper och vi ansvarar för att boka ett första mäte.
  • En vanlig anställd – Anställningen kan innebära en viss kostnad för föreningen, men samtidigt är det en reguljär anställning vilket innebär att deltagaren kan utföra ordinarie arbetsuppgifter.
  • Låg kostnad – Sundsvalls kommun (Favi) och arbetsförmedlingen täcker delar av kostnaden.

Bra att veta

Ekonomin måste vara stabil. Föreningen får inte ha skatteskulder eller ha betydande betalningsanmärkningar. Arbetsförmedlingen genomför en kreditupplysning för att kontrollera om föreningen har skatteskulder och betalningsanmärkningar, innan dom beslutar om ni får statligt anställningsstöd.

Innan föreningen kan anställa måste ni:

  • Registrera föreningen som arbetsgivare hos skatteverket. Det kan ni göra på Skatteverkets, Tillväxtverkets och Bolagsverkets gemensamma webbplats verksamt.se/Anställa personal.
  • Skaffa giltig försäkring utifrån gällande krav från Arbetsförmedlingen. Ta kontakt med arbetsförmedlare Veronica Bäckman, telefon: 010-487 39 40.
  • Ta reda på lönenivå utifrån det kollektivavtal som är gällande för verksamheten och de arbetsuppgifter som KomiJobbaren ska göra.

Lämna en intresseanmälan ifall din arbetsplats inom kommunen vill ta emot en KomiJobbare.

Förutom att du får ny kompetens och löpande stöd har kommunen även följande fördelar.

  • Avlastning och stöd – En KomiJobbare kan bidra till det där lilla extra, utanför grundbemanning, både för de anställda och kunder.
  • En enkel rekrytering – Genom KomiJobb får din arbetsplats tillgång till personal. Utifrån era önskemål matchar vi en deltagare med lämpliga egenskaper och vi ansvarar för att boka ett första möte.
  • Ingen kostnad – Arbetsplatsen betalar varken lön eller andra personalomkostnader.Genom att avdelningen arbete och integration anställer personen innebär detta att arbetsgivaransvaret också tillfaller vår avdelning.

Bra att veta

Favi har arbetsgivaransvar, men ni på arbetsplatsen har arbetsmiljöansvaret.

Lämna en intresseanmälan ifall din arbetsplats inom stat och landsting vill anställa en KomiJobbare. Det kan innebära flera fördelar för er. Som myndighet har du möjlighet att samarbeta med Komijobb-projektet och bidra till att en person kommer ut i egen försörjning.

  • Avlastning och stöd – En KomiJobbare kan bidra till det där lilla extra både för de anställda och kunder.
  • Ingen kostnad – Sundsvalls kommun (FAVI) och arbetsförmedlingen täcker kostnaden.
  • En enkel rekrytering – Genom KomiJobb får din arbetsplats tillgång till personal. Utifrån era önskemål matchar vi en deltagare med lämpliga egenskaper och vi ansvarar för att boka ett första möte.

Bra att veta

  • Använd BEA13 – Som myndighet har du möjlighet att anställa personen under avtalet BEA13 (Bestämmelser för arbetstagare i arbetsmarknadspolitiska åtgärder), vilket innebär att anställningen ligger utanför den ordinarie bemanningen.
  • Ni rekvirerar själv bidragen – varje månad söker ni bidrag för föregående månad från arbetsförmedlingen och Favi.
    • För statligt bidrag: Arbetsförmedlingen skickar en rekvisitionsblankett varje månad.
    • För kommunalt bidrag: Skicka in lönespecifikationen varje månad till Jenny Nilsson.

Intresseanmälan

Är ni intresserade av att anställa en KomiJobbare? Fyll i intresseanmälan så kontaktar vi er.
Förvaltning eller liknande:
Enhet/avdelning:
Arbetsplats:
Besöksadress:
Ansvarig:
Telefonnummer till ansvarig:
E-postadress till ansvarig:
Handledare:
Telefonnummer till handledare:
E-postadress till handledare:
Arbetsbeskrivning:
Kravprofil:
Antal personer som ni vill ta emot:

 

KomiJobb – intresseanmälan för utskrift

Läs mer

Kontakt

Jennie Elf Projektledare

073-270 55 10

Var sidan till hjälp?

  • Om du lämnar personuppgifter här kommer vi att behandla dessa enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer på sundsvall.se/personuppgifter. Det du skriver skickas direkt till den som uppdaterar sidan.