Skuldsanering
Här hittar du information om skuldsanering och vad det innebär.
- Skuldsanering är en möjlighet för svårt skuldsatta personer att helt eller delvis befrias från skyldigheten att betala sina skulder. Detta bygger på två lagar, skuldsaneringslagen och lagen om skuldsanering för företagare.
- Det finns inte någon lagstadgad gräns för hur mycket skulder man ska ha för att beviljas skuldsanering. Det är flera faktorer som spelar in och vad som bedöms som överskuldsatt avgörs från fall till fall.
- Du ska vara så svårt skuldsatt att du inte på något sätt kommer att kunna betala dina skulder inom överskådlig tid
- Du ska ha dina huvudsakliga intressen i Sverige. För att vi ska kunna hjälpa dig med en ansökan ska du vara bosatt i Sundsvalls kommun
- Du får inte ha pågående näringsförbud
- Det har viss betydelse för bedömningen hur och varför dina skulder uppkommit
- Du ska ha gjort allt du kan för att försöka betala dina skulder och begränsa skuldsättningen
- Det ska vara skäligt med hänsyn till dina ekonomiska och personliga förhållanden
- Har du tidigare beviljats skuldsanering krävs särskilda skäl för att beviljas en andra gång
Har du frågor om skuldsanering är du välkommen att kontakta budget- och skuldrådgivningen via telefon eller mejl.
Är du överskuldsatt och uppfyller de krav som skuldsaneringslagen ställer kan du få råd och stöd vid en ansökan och genom skuldsaneringsprocessen.
Om Kronofogden beviljar skuldsanering så upprättas en betalplan som sträcker sig över fem år. I sällsynta fall kan betalplanen vara kortare. Under denna tid lever du på existensminimum, vilket innebär att du har rätt att behålla pengar till det allra nödvändigaste. Resterande pengar ska du betala till ett konto hos Kronofogden som sedan fördelar pengarna bland fordringsägarna. Juni och december är betalningsfria månader.
När skuldsaneringen är klar är du befriad från dina skulder. Samtidigt försvinner dina betalningsanmärkningar. Nu gäller det att inte skuldsätta sig igen eftersom du normalt blir beviljad skuldsanering högst en gång i livet.
Information enligt dataskyddsförordningen GDPR
Att tillhandahålla kommunal budget- och skuldrådgivning är en skyldighet enligt socialtjänstlagen 13 kap, 2 §. Budget- och skuldrådgivningen har ingen dokumentationsplikt men vissa personuppgifter kan behöva registreras för att kunna hjälpa dig. Uppgifter registreras alltså för att de krävs utifrån den rådgivning som lagen föreskriver och det stöd du önskar få.
Enligt dataskyddsförordningen GDPR är vi skyldiga att informera om hur dina personuppgifter kommer att användas. För att kunna hjälpa dig på bästa sätt med din ekonomi kommer vi att använda dina lämnade uppgifter om civilstånd, inkomst, utgifter och skulder i Konsument Sundsvalls register och program. Vi inhämtar också relevanta uppgifter från Kronofogden och Skatteverkets folkbokföring. Efter avidentifiering kommer vissa uppgifter att användas i statistiskt syfte av oss och Konsumentverket.
De strukturerade personuppgifterna raderas när de inte längre bedöms nödvändiga vilket normalt är ca 5 år efter avslutat ärende. Undantag gäller för skuldsaneringsansökningar där de fysiska handlingarna arkiveras för eventuell forskning.
Du har rätt att kostnadsfritt begära ett registerutdrag per år för att kunna kontrollera vilken information som finns om dig samt vid behov kräva rättning av felaktigheter. Ett registerutdrag går att begära bland annat på Sundsvalls kommuns hemsida. Skulle du anse att uppgifterna om dig har använts på annat sätt än överenskommet så går det att göra en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten.
Kontakt
Konsument Sundsvall
Telefon: 060-19 12 08
E-post: konsument@sundsvall.se
Adress: Uppge alltid namn, adress och telefonnummer när du kontaktar oss
Öppettider: Telefontid vardagar kl:10-16, Om vi inte svarar tala in ett meddelande på telefonsvararen så ringer vi upp så snart vi kan, Bemannad informationshörna i Kulturmagasinet (endast konsumentvägledning) tisdag och torsdagar kl:12-13, Infohörnan STÄNGD torsdag 20/11 samt 27/11