Kampanjen Vad kostar ett gram?
2023 genomförde Sundsvalls kommun kampanjen "Vad kostar ett gram?" för att uppmärksamma ett stort samhällsproblem. Kampanjen visade kopplingen mellan partyknark, kriminella gäng och konsekvenserna för invånarna i Sundsvall och Timrå.
Kampanjen var ett gemensamt ställningstagande från flera aktörer i Sundsvall och Timrå kommun som svar på det ökande spåret av narkotika i vattnet under 2022.
Arbetet utlöstes av den stigande narkotikaanvändningen på 54 miljoner kronor och involverar även samarbete med polisen.
Vad kostar ett gram har uppmärksammats i hela Sverige. Kampanjen belönades med guld i Svenska Publishingpriset 2024 för årets opinionsbildningsfilm och en tredjeplats i Stora kommunikationspriset 2024.
Flera andra kommuner har valt att använda kampanjen, exempelvis Örnsköldsvik, Sandviken och Växjö kommuner.
Filmen Vad kostar ett gram?
Filmen, som länkar till Youtube, berättar om de verkliga kostnaderna för partyknarkandet. Filmen är 1:24 minuter lång och textad.
Kampanjen syftar till att
- väcka känslor och tankar.
- komma ifrån normaliseringen kring droganvändning.
- visa hur verkligheten i Sundsvall faktiskt ser ut.
Kampanjen visar kopplingen mellan partyknark, kriminella gäng och vilka konsekvenserna blir för invånarna i Sundsvall och Timrå.
Kampanjen vill också motverka normaliseringen av droger i de miljöer och bland de målgrupper där användningen ökar.
Slutligen syftar kampanjen till att klart och tydligt skildra verkligheten i Sundsvall. Genom att visa på konsekvenserna av droganvändning är avsikten att öka medvetenheten och skapa en bredare förståelse för behovet av förändring.
En kampanjmätning som genomfördes efter kampanjen visade på goda resultat:
- Över hälften har sett kampanjen.
- 85 procent tycker att budskapet är tydligt.
- 75 procent tycker om kampanjen.
- Kampanjens budskap nådde fram: De budskap kampanjen främst upplevs förmedla är att
- den som köper partyknark bidrar till ökad gängkriminalitet i kommunen (86 procent).
- partyknark och kopplingen till gängkriminalitet är en viktig samhällsfråga i kommunen (83 procent).
- den som köper partyknark har ett ansvar för ökad otrygghet i kommunen (81 procent).
- Kampanjen har ökat den negativa uppfattningen om partyknark. Den har också ökat medvetenheten om kopplingen mellan partyknark och gängkriminalitet. Totalt 67 procent av de som svarat upplever att kampanjen har gjort dem mer negativa till partyknark.
- 61 procent har blivit mer medvetna om kopplingen mellan partyknark och gängkriminalitet i kommunen.
- Hela 40 procent har eller kommer att prata med familj, vänner eller kollegor om kampanjen.
- 20 procent har sökt eller kommer att söka mer information.
Sundsvalls kommun uppmuntrar till att kampanjen används av fler kommuner. Materialet kan behöva anpassas med lokala budskap och exempel.
Ta kontakt med kommunikation@sundsvall.se för mer information.