Vill du jobba som röstmottagare under valet till Europaparlamentet?

Nu söker valnämnden röstmottagare till Europaparlamentsvalet den 26 maj, 2019.

Det finns olika typer av uppdrag som röstmottagare i vallokal under valdagen: ordförande, vice ordförande och röstmottagare. Det finns också möjlighet att vara rösträknare.

Vem söker vi?

Som röstmottagare ska du vara serviceinriktad, noggrann och stresstålig. Du får gärna ha erfarenhet från tidigare arbete som röstmottagare, men det är inte ett krav.

Intresseanmälan

Du anmäler ditt intresse via e-tjänsten: Intresseanmälan – röstmottagare.

Alla röstmottagare genomgår en obligatorisk utbildning för att få jobba som röstmottagare. Arbetet som röstmottagare kräver att du har ett hjälpsamt och vänligt sätt och det ställer höga krav på noggrannhet. Röstmottagaren ska medverka till att valet blir genomfört på ett korrekt, tryggt och säkert sätt.

Väljare som inte själv kan göra i ordning sin röst kan be någon i lokalen om hjälp. Väljaren bestämmer själv vem som ska hjälpa. Väljaren kan också be någon av röstmottagarna om hjälp. Röstmottagarna får enligt lag inte berätta för någon vad väljaren har röstat på (offentlighets- och sekretesslagen 2009:400).

På valdagen i vallokalen arbetar sex röstmottagare, varav en ordförande och en vice ordförande som arbetsledare.

Röstmottagarens uppdrag

Röstmottagarna hjälper väljarna att rösta på ett säkert och tryggt sätt.

Röstmottagarnas uppgift är att:

  • hjälpa väljarna till rätta,
  • kontrollera väljarens identitet,
  • ta emot röster,
  • hålla i ordning i vallokalen,
  • räkna röster efter stängning
  • se till att röstmottagningen och efterarbetet genomförs korrekt.

Arbetstider i vallokalen

Vid valet till Europaparlamentet den 26 maj, 2019, är vallokalen öppen klockan 8.00-21.00. Röstmottagarna ställer i ordning vallokalen innan den öppnas. När vallokalen har stängts kontrollräknar röstmottagarna rösterna innan de lämnas till valnämnden.

Ordförandens och vice ordförandes uppdrag

Ordförande och vice ordförande har det yttersta ansvaret i vallokalen och någon av dem måste alltid finnas på plats under valdagen i vallokalen.

I ordförandes och vice ordförandes uppdraget ingår att:

  • ansvara för att det är ordning i vallokalen,
  • se till att väljaren kan rösta på ett tryggt och säkert sätt i vallokalen,
  • ansvar för räkning av mottagna röster,
  • lämna in mottagna röster till valkansliet efter att rösterna är räknade och inrapporterade.

Innan valdagen ingår att hämta röstlängder hos valkansliet och att organisera röstmottagarna enligt tjänstgöringsschema för röstmottagare i det tilldelade valdistriktet. Ordförande ansvarar för att gå igenom valmaterialet och de förtidsröster som levereras till vallokalen, och meddela eventuella avvikelser. Det är obligatoriskt att delta i utbildningen inför valen.

Uppdrag som rösträknare

Som rösträknare börjar du ditt uppdrag en timme innan vallokalen stänger. Din huvudsakliga uppgift är att stötta de övriga röstmottagarna i rösträkningen. Du tjänstgör till och med rösträkningen är avslutad och inrapporterad. Innan vallokalen stänger kan det också bli aktuellt med övrigt förekommande uppgifter för röstmottagare, enligt ordförandes instruktioner.

Vi betalar ut ersättning för samtliga uppdrag. Valnämnden har beslutat om följande ersättningsnivåer:

  • Ordförande: 3 500 kronor
  • Vice ordförande: 2 800 kronor
  • Röstmottagare: 2 200 kronor
  • Rösträknare: 1 000 kronor

Utbildningstillfället är inkluderat i ersättningen.

Får du uppdrag som röstmottagare kommer du att bli kallad till en obligatorisk utbildning.

På Valmyndighetens webbplats finns utbildning för dig som ska vara röstmottagare vid valet till Europaparlamentet (EP).

Utbildningsfilmer

Utbildningsmaterial

Kontakt

Valnämnden Myndighetsbrevlåda

Var sidan till hjälp?

  • Om du lämnar personuppgifter här kommer vi att behandla dessa enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer på sundsvall.se/personuppgifter. Det du skriver skickas direkt till den som uppdaterar sidan.