Lösenordshantering i Sundsvalls kommun
Hur du byter ditt lösenord och låser upp ditt medarbetarkonto. Se även vilka kommunens lösenordskrav är.
Byta lösenord
Du kan byta ditt lösenord på fyra olika sätt:
- Tjänsten lösenordsåterställning, passwordreset.sundsvall.se
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Inloggningsläget eller låsta läget på din kommundator.
- Tangentbordskombinationen ctrl, alt och delete när du är inloggad på din kommundator.
- Via din profil på Intranätet, intranat.sundsvall.se
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du identifierar dig med en verifieringskod som skickas ut via sms för att skapa ett nytt lösenord.
- Gå till tjänsten lösenordsåterställning, passwordreset.sundsvall.se
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Välj domän: personal.sundsvall.se
- Skriv in ditt användarnamn.
- Välj det språk du föredrar.
- Klicka på: Nästa.
- Klicka på: Skicka kod.
- Nu skickas ett sms med en tillfällig verifieringskod till ditt mobilnummer. Det tar en stund innan verifieringskoden kommer fram.
- Skriv in verifieringskoden på hemsidan, det är viktigt att du skriver den precis som den visas med stora, små bokstäver och siffror. Klicka på Nästa för att verifiera att din identitet.
- Skriv in ditt nya lösenord, se till att alla lösenordskrav uppfylls och klicka på Slutför för att byta lösenordet.
- Vid lyckat lösenordsbyte visas en bekräftelse på sidan samt att du får en bekräftelse skickat till din mejladress.

5. Klicka på nästa.

6. Klicka på "Skicka kod".
7. Ett sms med en veriferingskod skickas till din mobil.

8. Skriv in verifieringskoden i tjänsten lösenordsåterställning.

9. Skriv in ditt nya lösenord och se till att alla lösenordskrav uppfylls innan du trycker på slutför.

10. Vid lyckat lösenordsbyte visas en bekräftelse.

Bekräftelsemejl på lösenordsbyte.
- Vid inloggningsläget och låsläget på en kommundator finns alternativet ”Återställ lösenord” under inloggningsrutan.
- Arbetar du på distans behöver du först aktivera VPN-lösningen Cisco Anyconnect.
- Har du en pedagogisk kommundator saknas alternativet "Återställ lösenord". Byt lösenordet på något av de andra sätten på den här sidan. Pedagogiska kommundatorer har stöldmärkningar som börjar på: LB, PB, PS, MPS eller MPB.

Återställ ditt lösenord från inloggningsläget.

Återställ ditt lösenord från låsläget.
- Arbetar du på distans behöver du först aktivera VPN-lösningen Cisco Anyconnect.
- Har du en pedagogisk kommundator så fungerar denna metod enbart på kontorets nätverk. Pedagogiska kommundatorer har stöldmärkningar som börjar på: LB, PB, PS, MPS eller MPB.
- När du är inloggad, tryck ner följande tangenter samtidigt: Ctrl, Alt och Delete.
- Din skärm kommer visa olika alternativ.
- Klicka på alternativet: Ändra lösenord.
- Skriv in ditt gamla lösenord, ditt nya och ditt nya en gång till för att bekräfta lösenordet.
- Tryck på Enter-tangenten eller klicka på pilen inuti fältet "Bekräfta lösenord".
- Vid lyckat lösenordsbyte visas en bekräftelse på detta.

Steg fyra till fem: I det här läget klickar du på ändra lösenord.

Steg sex till sju: Skriv in ditt gamla och nya lösenord. Klicka på enter när du är klar.
- När du är inloggad på din kommundator kan du gå till intranätet, intranat.sundsvall.se
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och byta ditt lösenord via din profil.
- Klicka på ditt namn högst upp till höger.
- Klicka på ”Byt lösenord” i rullisten.
- Du kommer då till tjänsten "lösenordsåterställning". En steg för steg guide finns under fliken "Tjänsten lösenordsåterställning".

Klicka på byt lösenord i menyn.
Lås upp medarbetarkontot, lösenordskrav och vanliga frågor
- Gå till tjänsten lösenordsåterställning, passwordreset.sundsvall.se
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Välj domän: personal.sundsvall.se
- Skriv in ditt användarnamn.
- Välj det språk du föredrar.
- Klicka på: Nästa.
- Om ditt konto är låst får du nedan alternativ, välj det du vill göra och följ instruktionerna.
- Återställ lösenordet och lås upp kontot.
- Lås upp kontot (och behåll ditt nuvarande lösenord).

Steg ett till fem: Välj domän, och ange användarnamn och språk.

6. Välj mellan att återställa lösenordet och låsa upp kontot eller bara låsa upp ditt konto.
Ett lösenord håller upp till 180 dagar innan det måste bytas. 14 dagar innan lösenordet går ut får du påminnelsemejl. En informationsruta kommer också visas på din kommundator.
Om du inte byter lösenordet inom den angivna tiden kommer du bli tvingad att genomföra ett lösenordsbyte för att kunna fortsätta arbeta.
Glöm inte att uppdatera ditt nya lösenord i din mobiltelefon eller surfplatta om du synkar din e-post där.
- Måste innehålla minst 12 tecken.
- Måste uppfylla minst 3 av följande teckengruppskrav:
- Måste innehålla minst 1 stor bokstav.
- Måste innehålla minst 1 liten bokstav.
- Måste innehålla minst 1 siffra.
- Måste innehålla minst 1 specialtecken.
- Måste innehålla minst 1 stor bokstav.
- Får inte innehålla 3 eller fler likadana bokstäver i rad.
- Får inte innehålla delar av ditt användarnamn.
- Får inte vara samma som något av dina tidigare 5 lösenord.
- Minst 3 tecken måste ändras jämfört med det nuvarande lösenordet.
Glöm inte att uppdatera ditt nya lösenord i din mobiltelefon eller surfplatta om du synkar din e-post där.
Felaktigt eller inaktuellt mobilnummer?
Ring Servicedesk, välj tonval 2.
Ingen verifieringskod kommer fram på sms
Starta om mobilen. Vänta en stund. Gör ett nytt försök vid behov. Vid fortsatta problem, Ring Servicedesk, välj tonval 2.
Felmeddelande: "Mobilnummer saknas. Det finns inget mobilnummer konfigurerat på ditt användarkonto i Active Directory. Kontakta din systemadministratör."
Ring Servicedesk, välj tonval 2.
Felmeddelande: "Okänd användare."
Kontrollera att du valt rätt domän (personal.sundsvall.se) på startsidan i tjänsten lösenordsåterställning.
Felmeddelande: "Du måste välja en domän."
Kontrollera att du valt rätt domän (personal.sundsvall.se) på startsidan i tjänsten lösenordsåterställning.
Felmeddelande: "Detta konto är avstängt. Kontakta din systemadministratör."
Detta felmeddelande uppstår ifall ditt medarbetarkonto är stängt (ej låst). Ring Servicedesk, välj tonval 2.
Felmeddelande: "Du har inte tillgång till registreringen för lösenordsåterställning. Kontakta din administratör om du har frågor om att använda tjänsten."
Ring Servicedesk, välj tonval 2.
Felmeddelande: "Fel kod, försök igen."
Detta felmeddelande uppstår om du har skrivit in fel verifieringskod. Klicka på knappen ”skicka kod”. Avvakta tills du får en ny verifieringskod via sms och försök igen. Det kan ta en stund innan verifieringskoden kommer fram.
Felmeddelande: "Den angivna domänen finns inte tillgänglig eller kunde inte kontaktas."
Detta felmeddelande uppstår om din dator inte är uppkopplad mot kommunnätet, saknar nätverksuppkoppling eller inte har VPN aktiverat.
Jag arbetar på distans och kan inte logga in på min kommundator.
Testa logga in på kommundatorn med ditt senaste eller näst senaste lösenord. Om inte detta fungerar måste kommundatorn tas in till din arbetsplats, eller inom räckhåll av jobbnätet, och startas om för att känna av ditt senaste lösenord.
Frågor och problem som inte listas ovanför?
Kontakt
Servicedesk
Telefon: 060-19 15 00 tonval 2.