Grundläggande granskning 2024
KPMG har fått i uppdrag av Sundsvalls kommuns revisorer att genomföra en grundläggande granskning. Uppdraget ingår i revisionsplanen för 2024.
Syfte och granskningsfrågor
Den grundläggande granskningen är en översiktlig granskning som syftar till att bedöma om styrelse och nämnder har en tillräcklig struktur för styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten. Detta för att säkerställa att de lever upp till de mål och beslut som fullmäktige fastställt.
Den grundläggande granskningen syftar därmed till att ge en översiktlig bild av styrelse och granskade nämnder och en tillräcklig grund för de bedömningar som görs inför ansvarsprövningen.
Granskningen har besvarat följande revisionsfrågor:
- Har styrelsen eller nämnden säkerställt att verksamheten bedrivs i enlighet med fullmäktiges mål och uppdrag?
- Vidtar styrelsen eller nämnden åtgärder vid eventuella avvikelser?
- Har styrelsen eller nämnden säkerställt att den får tillräcklig uppföljning och rapportering avseende verksamhetens ekonomi och resultat?
- Vidtar styrelsen eller nämnden åtgärder vid eventuella avvikelser?
- Har styrelsen eller nämnden en struktur för arbetet med sin interna kontroll som gör att det finns förutsättningar att bedriva den på ett systematiskt och ändamålsenligt sätt?
Bedömning
Sammanfattning - kommunstyrelsen
Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att styrelsen delvis har en tillräcklig struktur för styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten.
Bakgrunden till vår samlade bedömning är att granskningen visat att styrelsens verksamhetsstyrning sker i enlighet med fullmäktiges mål och uppdrag men att det finns utrymme för förbättring i målstyrningen.
Vi bedömer att styrelsens verksamhet inte bedrivs på ett ekonomiskt tillfredsställande sätt och att tillräckliga åtgärder inte har vidtagits. Styrelsen behöver därför fortsätta arbetet med att nå en budget i balans. Granskningen har även visat att arbetet med intern kontroll är tillfredsställande.
Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi kommunstyrelsen att:
- Tydliggöra vilka indikatorer för uppföljning som finns samt fastställa måltal för indikatorerna.
- Säkerställa att samtliga mål följs upp i delårsrapporter.
- Vidta åtgärder när mål inte uppnås.
- Säkerställa att tillräckliga åtgärder vidtas för att nå en budget i balans.
- Redovisa effekter av åtgärder i ekonomisk uppföljning.
Sammanfattning – barn- och utbildningsnämnden
Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att nämnden delvis har en tillräcklig struktur för styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten.
Bakgrunden till vår samlade bedömning är att granskningen visat att nämndens verksamhetsstyrning sker i enlighet med fullmäktiges mål och uppdrag men att det finns utrymme för förbättring i målstyrningen.
Vi bedömer att nämndens verksamhet inte bedrivs på ett ekonomiskt tillfredsställande sätt. Vi konstaterar dock att nämnden har vidtagit åtgärder men att dessa inte varit tillräckliga. Nämnden behöver därför fortsätta arbetet med att nå en budget i balans.
Granskningen har även visat att arbetet med intern kontroll, och speciellt risk- och väsentlighetsanalys, bör förstärkas.
Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi barn- och utbildningsnämnden att:
- Fastställa måltal för målens indikatorer.
- Se över möjligheter att vidta åtgärder när mål inte förväntas uppnås.
- Säkerställa att tillräckliga åtgärder vidtas för att nå en budget i balans.
- Tillse att uppföljning av vidtagna åtgärder kontinuerligt redovisar effekter av åtgärderna.
- Förstärka arbetet med risk- och väsentlighetsanalys.
- Vidta åtgärder när avvikelser identifieras i den interna kontrollen.
Sammanfattning – individ- och arbetsmarknadsnämnden
Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att nämnden delvis har en tillräcklig struktur för styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten.
Bakgrunden till vår samlade bedömning är att granskningen visat att nämndens verksamhetsstyrning i huvudsak sker i enlighet med fullmäktiges mål och uppdrag men att det finns utrymme för förbättring gällande målstyrning och uppföljning.
Vi bedömer att nämndens verksamhet inte bedrivs på ett ekonomiskt tillfredsställande sätt. Vi ser att åtgärder har vidtagits men att dessa inte varit tillräckliga. Nämnden behöver därför fortsätta arbetet med att nå en budget i balans.
Granskningen har även visat att arbetet med intern kontroll behöver tydliggöras och förankras i nämnden.
Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi individ- och arbetsmarknadsnämnden att:
- Fastställa måltal för målens indikatorer eller på annat sätt tydliggöra hur måluppfyllelse ska utvärderas.
- Säkerställa att samtliga mål följs upp och att bedömning av måluppfyllelsen alltid redovisas.
- Säkerställa att tillräckliga åtgärder vidtas för att nå en budget i balans.
- Tydliggöra arbetet med intern kontroll.
Sammanfattning – kultur- och fritidsnämnden
Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att nämnden delvis har en tillräcklig struktur, uppföljning och kontroll av verksamheten.
Bakgrunden till vår samlade bedömning är att granskningen visat att nämndens verksamhetsstyrning sker i enlighet med fullmäktiges mål och uppdrag men att det finns utrymme för förbättring i målstyrningen.
Vi bedömer inte att nämndens verksamhet bedrivs på ett ekonomiskt tillfredsställande sätt och aktivt arbete bör fortsätta genomföras för att nå en budget i balans. Vi konstaterar att nämnden inte har beslutat om några åtgärder utöver generell återhållsamhet. Vi noterar även att dessa inte varit tillräckligt för att täcka underskottet samt att underskottet ökat sedan augusti 2024.
Däremot bedömer vi att arbetet med intern kontroll i övrigt är tillräckligt.
Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi kultur- och fritidsnämnden att:
- Tydliggöra hur måluppfyllelse ska utvärderas, både genom indikatorerna och på andra sätt.
- Se över möjligheter att vidta åtgärder när mål inte uppnås.
- Vidta åtgärder för att nå en budget i balans.
Sammanfattning – lantmäterinämnden
Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att nämnden delvis har en tillräcklig struktur, uppföljning och kontroll av verksamheten.
Bakgrunden till vår samlade bedömning är att granskningen visat att nämndens verksamhetsstyrning sker i enlighet med fullmäktiges mål och uppdrag men att det finns visst utrymme för förbättring i målstyrningen.
Vidare bedömer vi att nämndens verksamhet i huvudsak bedrivs på ett ekonomiskt tillfredsställande sätt samt att arbetet med den interna kontrollen är tillräckligt
Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi lantmäterinämnden att:
- Se över möjligheter att vidta åtgärder när mål inte uppnås.
Sammanfattning – miljönämnden
Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att nämnden delvis har en tillräcklig struktur, uppföljning och kontroll av verksamheten.
Bakgrunden till vår samlade bedömning är att granskningen visat att nämndens verksamhetsstyrning sker i enlighet med fullmäktiges mål och uppdrag men att det finns visst utrymme för förbättring i målstyrningen.
Vi bedömer att nämndens verksamhet inte bedrivs på ett ekonomiskt tillfredsställande sätt och aktivt arbete bör genomföras för att säkerställa en budget i balans.
Granskningen har även visat att arbetet med intern kontroll till stor del är tillfredsställande men att det finns utrymme för förbättring vad gäller arbetet med risk- och väsentlighetsanalys.
Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi miljönämnden att:
- Säkerställa att samtliga mål följs upp och att bedömning av måluppfyllelse alltid redovisas.
- Vidta åtgärder för att nå en budget i balans.
- Förstärka arbetet med risk- och väsentlighetsanalys.
Sammanfattning – stadsbyggnadsnämnden
Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att nämnden delvis har en tillräcklig struktur, uppföljning och kontroll av verksamheten.
Bakgrunden till vår samlade bedömning är att granskningen visat att nämndens verksamhetsstyrning sker i enlighet med fullmäktiges mål och uppdrag samt att arbetet med målstyrning i huvudsak är tillfredsställande.
Vi bedömer att nämndens verksamhet inte bedrivs på ett ekonomiskt tillfredsställande sätt. Vi konstaterar dock att nämnden har vidtagit åtgärder men att dessa inte varit tillräckliga. Nämnden behöver därför fortsätta arbetet med att nå en budget i balans.
Vidare har granskningen visat att arbetet med intern kontroll är tillfredsställande.
Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi stadsbyggnadsnämnden att:
- Säkerställa att tillräckliga åtgärder vidtas för att nå en budget i balans.
Sammanfattning – vård- och omsorgsnämnden
Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att nämnden delvis har en tillräcklig struktur för styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten.
Bakgrunden till vår samlade bedömning är att granskningen visat att nämndens verksamhetsstyrning sker i enlighet med fullmäktiges mål och uppdrag men att det finns utrymme för förbättring i målstyrningen.
Vi bedömer att nämndens verksamhet inte bedrivs på ett ekonomiskt tillfredsställande sätt. Vi konstaterar dock att nämnden har vidtagit åtgärder men att dessa inte varit tillräckliga. Nämnden behöver därför fortsätta arbetet med att nå en budget i balans.
Granskningen har även visat att arbetet med intern kontroll till största delen är tillfredsställande.
Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi vård- och omsorgsnämnden att:
- Fastställa indikatorer för samtliga mål eller på annat sätt tydliggöra hur måluppfyllelse ska utvärderas.
- Fastställa måltal för samtliga indikatorer.
- Se över möjligheter att vidta åtgärder när mål inte förväntas uppnås.
- Säkerställa att tillräckliga åtgärder vidtas för att nå en budget i balans.
- Säkerställa att åtgärder vidtas för att hantera avvikelser i den interna kontrollen.
Sammanfattning – överförmyndarnämnden mitt
Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att nämnden delvis har en tillräcklig struktur, uppföljning och kontroll av verksamheten.
Bakgrunden till vår samlade bedömning är att granskningen visat att nämndens verksamhetsstyrning delvis är ändamålsenlig. Vi ser dock utrymme för utveckling vad gäller målstyrning och hur bedömning av måluppfyllelse genomförs.
Vidare bedömer vi att nämndens ekonomistyrning är tillfredsställande.
Vi bedömer även att arbetet med intern kontroll till stor del är tillfredsställande men att det finns utrymme för förbättring, främst vad gäller risk- och väsentlighetsanalys.
Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi överförmyndarnämnden att:
- Fastställa indikatorer för samtliga mål eller på annat sätt tydliggöra hur måluppfyllelse ska utvärderas.
- Se över möjligheter att vidta åtgärder när mål inte förväntas uppnås.
- Dokumentera resultatet av risk- och väsentlighetsanalysen.
- Säkerställa att åtgärder vidtas för att hantera avvikelser i den interna kontrollen.
Texten här ovanför är en sammanfattning
Om du vill kan du beställa hela dokumentet här: Beställ dokument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Då måste du ange diarienummer: KS-2025-00424.
Ange hur du vill ha dokumentet:
- som pdf via e-post. Det är kostnadsfritt men tyvärr kan vi inte skicka den som tillgänglighetsanpassad pdf.
- utskriven och skickad med vanlig post. Om det är fler än 50 sidor tillkommer en avgift på minst 100 kronor, enligt beslut i kommunfullmäktige 2016.