Granskning av framtidens äldreomsorg
KPMG har fått i uppdrag att översiktligt kontrollera kommunens planering av framtidens äldreomsorg. Uppdraget ingår i revisionsplanen för år 2024.
Syfte och granskningsfrågor
Syftet med granskningen var att bedöma om vård- och omsorgsnämnden har en ändamålsenlig planering och underlag för att möta framtida behov inom äldreomsorgen.
Granskningen har omfattat följande revisionsfrågor:
- Finns en beprövad prognosmodell och prognos för kommande behov av insatser inom äldreomsorgen och täcker modellen in de större insatserna, särskilt boende inklusive demens och ordinärt boende?
- Finns framtidsscenarier framtagna kring tjänsteutbudsförändringar, till exempel avseende målgruppens krav, behov, förväntningar, sjuklighet, kultur, språk med mera?
- Finns planering och beredskap för att mäta de framtida behoven, avseende till exempel finansiering, kompetensförsörjning, lokaler, utrustning med mera?
Bedömning
Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att vård- och omsorgsnämnden delvis har en ändamålsenlig planering och underlag för att möta framtida behov inom äldreomsorgen.
Bakgrunden till vår samlade bedömning är att granskningen visat att det finns prognoser och framtidsscenarier framtagna kopplat till framtida behov men att dessa kan utvecklas ytterligare.
Vidare har granskningen visat att det även finns planering som till stor del beskriver vad som behöver genomföras för att tillgodose framtida behov. Vi bedömer dock att nämnden kan bli tydligare i sin strategiska styrning av arbetet vilket vi menar skulle skapa en större samsyn och tydlighet inom förvaltningen kring hur arbetet ska bedrivas.
Rekommendationer
Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi vård- och omsorgsnämnden att:
- upprätta prognoser som även omfattar äldre med särskilda behov.
- formalisera arbetet med framtidsscenarier för konkretisera och tydliggöra vad som kan komma att behöva genomföras.
- säkerställa att styrningen av arbetet med framtida behov inom äldreomsorgen skapar en samlad bild över behoven och skapar förutsättningar att klara uppdraget vad gäller exempelvis kompetensförsörjning och eventuella tekniska eller digitala lösningar.
- säkerställa att befintliga planer är väl förankrade i verksamheterna.
Texten här ovanför är en sammanfattning
Om du vill kan du beställa hela dokumentet här: Beställ dokument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Då måste du ange diarienummer: KS-2024-01169.
Ange hur du vill ha dokumentet:
- som pdf via e-post. Det är kostnadsfritt men tyvärr kan vi inte skicka den som tillgänglighetsanpassad pdf.
- utskriven och skickad med vanlig post. Om det är fler än 50 sidor tillkommer en avgift på minst 100 kronor, enligt beslut i kommunfullmäktige 2016.