Granskning av chefers arbetsmiljö och ledarskap
KPMG har fått i uppdrag av Sundsvalls kommuns revisorer att översiktligt granska kommunens systematiska arbetsmiljöarbete (SAM) med fokus på chefernas arbetssituation. Uppdraget ingår i revisionsplanen för år 2024.
Syfte och granskningsfrågor
Syftet med granskningen har varit att bedöma om kommunens systematiska arbetsmiljöarbete är tillfredsställande vad gäller chefernas arbetssituation.
Granskningen har omfattat följande revisionsfrågor:
- Finns riktlinjer och rutiner för arbetsmiljöarbetet?
- Finns det skillnader mellan förvaltningarna vad gäller chefernas upplevda arbetssituation?
- Finns det skillnader mellan de olika chefsnivåerna vad gäller chefernas upplevda arbetssituation?
- Genomförs chefsenkäter och har resultat av dessa medfört analys, slutsatser och åtgärder?
Bedömning
Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att kommunens systematiska arbetsmiljöarbete delvis är tillfredsställande vad gäller chefernas arbetssituation.
Bakgrunden till vår samlade bedömning är att granskningen visat att det finns riktlinjer och rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete och att dessa omfattar chefer.
Vidare framkommer att det genomförs chefsenkäter och att en utredning av chefers förutsättningar har genomförts. Utifrån dessa samt våra intervjuer kan vi konstatera att det finns vissa skillnader i det systematiska arbetsmiljöarbetet och chefernas upplevda arbetssituation. Det framkommer i både enkät och utredning samt intervjuer att det finns områden där arbetsmiljöarbetet för chefer kan förstärkas.
Rekommendationer
Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi kommunstyrelsen och samtliga nämnder att:
- Säkerställa att arbetsmiljöarbetet bedrivs enligt riktlinjerna för samtliga chefer och att åtgärder vidtas med anledningar av de undersökningar som gjorts.
- Tydliggöra vilket stöd, såsom stödfunktioner, som finns tillgängligt för chefer och hur stödet ska tillhandahållas.
Texten här ovanför är en sammanfattning
Om du vill kan du beställa hela dokumentet här: Beställ dokument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Då måste du ange diarienummer: KS-2025-00450.
Ange hur du vill ha dokumentet:
- som pdf via e-post. Det är kostnadsfritt men tyvärr kan vi inte skicka den som tillgänglighetsanpassad pdf.
- utskriven och skickad med vanlig post. Om det är fler än 50 sidor tillkommer en avgift på minst 100 kronor, enligt beslut i kommunfullmäktige 2016.