Granskning av arbetsmiljö kopplat till arbetstid och distansarbete
KPMG har av Sundsvalls kommuns revisorer fått i uppdrag att översiktligt granska kommunens systematiska arbetsmiljöarbete (SAM) med fokus på distansarbete och arbetstid.
Syfte och granskningsfrågor
Syftet med granskningen har varit att bedöma om det systematiska arbetsmiljöarbetet är tillräckligt vad gäller distansarbete och arbetstid.
Granskningen har omfattat följande revisionsfrågor:
- Finns styrdokument som är vägledande för det systematiska arbetsmiljöarbetet och omfattar dessa distansarbete?
- Har det säkerställts att överenskommelser tecknas vid distansarbete?
- Följs det upp att reglerna kring distansarbete efterlevs?
- Omfattar styrdokument och överenskommelser riktlinjer och bestämmelser för arbete på distans med sekretessärenden?
- Har chefer och medarbetare tillräckliga kunskaper kring distansarbete och hur det ska hanteras?
- Finns det någon särskild utbildning för chefer och medarbetare riktad mot distansarbete?
- Omfattar försäkringsskyddet även när medarbetaren arbetar på distans?
- Genomförs uppföljning av arbetsförhållanden, speciellt utifrån distansarbete och arbetstid?
- Har det tagits fram särskilda rutiner för cheferna för att följa upp arbetsmiljön för medarbetare som arbetar på distans?
- Följer kommunstyrelsen och nämnderna upp omfattningen av distansarbetet och hur arbetsmiljöarbetet i det avseendet efterlevs?
Granskningen har avgränsats till de delar av kommunens systematiska arbetsmiljöarbete som berör distansarbete och arbetstid.
Bedömning
Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att det systematiska arbetsmiljöarbetet delvis är tillräckligt vad gäller distansarbete och arbetstid.
Bakgrunden till vår samlade bedömning är granskningen visat att det finns styrdokument för det systematiska arbetsmiljöarbetet och för distansarbete. Det finns även överenskommelser som tecknas vid distansarbete och riktlinjer för sekretessärenden vid distansarbete. Däremot ser vi att det finns visst utrymme för utveckling vad gäller uppföljning av arbetsmiljö vid distansarbete.
Granskningen har även visat att det chefer och medarbetare i allt väsentligt har tillräckliga kunskaper i distansarbete.
Vidare har det framkommit av granskningen att försäkringsskyddet även gäller vid distansarbete även om det finns vissa begränsningar.
Rekommendationer
Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi kommunstyrelsen och samtliga nämnder att:
- säkerställa att samtliga medarbetare som arbetar på distans, även de som inte har överenskommelse för distansarbete, tar del av gällande riktlinjer.
- säkerställa att samtliga medarbetare som arbetar på distans, även om de inte har överenskommelse för distansarbete, informeras om vad som gäller kring försäkring vid distansarbete.
- säkerställa att uppföljning och rapportering av arbetsmiljöarbete tydligt redogör för arbetsförhållanden vid specifikt distansarbete.
Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi kommunstyrelsen att:
- revidera stödmaterialet för utvecklings- och lönesamtal så att det omfattar distansarbete.
- överväga att i samråd med övriga nämnder ta fram rutiner för uppföljning av arbetsmiljö och arbetsförhållanden vid distansarbete.
Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi barn- och utbildningsnämnden att:
- säkerställa att överenskommelse för distansarbete alltid tecknas för medarbetare som regelbundet arbetar på distans.
Texten här ovanför är en sammanfattning
Om du vill kan du beställa hela dokumentet här: Beställ dokument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Då måste du ange diarienummer: KS-2024-01010.
Ange hur du vill ha dokumentet:
- som pdf via e-post. Det är kostnadsfritt men tyvärr kan vi inte skicka den som tillgänglighetsanpassad pdf.
- utskriven och skickad med vanlig post. Om det är fler än 50 sidor tillkommer en avgift på minst 100 kronor, enligt beslut i kommunfullmäktige 2016.