E-faktura och autogiro

Vill du betala via digital e-faktura eller autogiro? Så här gör du för att använda de tjänsterna.

Betala dina fakturor till Sundsvalls kommun via din internetbank. Vi skickar e-fakturan digitalt och du slipper pappersfakturor. Du får din faktura snabbare och betalningsinformationen fylls i automatiskt.

Vad är e-faktura?

En elektronisk faktura skickas direkt till din internetbank istället för att skickas som pappersfaktura med post. Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som din pappersfaktura gör.

Så gör du för att få elektronisk faktura

Anmäl via din internetbank att du vill ha e-faktura från Sundsvalls kommun. Därefter skickar vi elektroniska fakturor till dig istället för en pappersfakturor.

Det kostar inget att få e-faktura.

Avanmäl e-faktura

Om du inte längre vill ha e-faktura från Sundsvalls kommun gör du avanmälan på din internetbank.

Jag har autogiro idag, kan det kombineras med e-faktura?

Ja, du kan få din autogiroavi skickad elektroniskt till internetbanken. Autogirot fungerar som vanligt, pengarna kommer som tidigare att dras från ditt konto på förfallodatum.

Varför ska jag välja e-faktura?

  • E-faktura är enklare och säkrare eftersom uppgifter som OCR, förfallodatum och belopp är förifyllda på internetbanken.
  • E-faktura är mer miljövänligt då den minskar användningen av papper, kuvert och distribution av pappersfakturor.
  • E-fakturan sparas i 18 månader i din egen internetbank.

Via autogiro kan kommunen automatiskt dra betalningen för dina kommunala avgifter direkt från ditt bankkonto. Inbetalningen sker på räkningens förfallodag.

Skicka in ditt medgivande

Om du vill betala räkningar till kommunen via autogiro fyller du i blanketten nedan och skickar in till adressen som står på blanketten.

Medgivande om autogiro, blankett

Du får en räkning som vanligt

En räkning kommer till dig i vanlig tid. Allt du behöver göra är att se till att det finns pengar på ditt bankkonto senast dagen före förfallodagen. Beloppet dras sedan automatiskt från ditt konto.

Om räkningen är fel

Om räkningen inte stämmer eller du har frågor så ringer du telefonnumret på räkningen som vanligt.

Autogiro kostar inget, spar tid och förenklar

Att ansluta sig till autogiro kostar ingenting. Betalning via autogiro är enkelt och sparar tid. Du behöver inte passa förfallodagar, inte råka ut för förseningsavgifter och inte riskera att en räkning kommer bort.

Innan autogiroanslutningen är klar kan det komma en räkning med ett vanligt inbetalningskort, betala då med detta. När anslutningen är gjord framgår det av fakturan att betalning sker via autogiro.

Har du frågor om din faktura kontaktar du den person som står som referens på fakturan eller inkassokravet.

Har du frågor om betalning kontaktar du Servicecenter Kundreskontra.

Kontakt

Servicecenter Kundreskontra

060-19 84 24

Var sidan till hjälp?

  • Om du lämnar personuppgifter här kommer vi att behandla dessa enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer på sundsvall.se/personuppgifter. Det du skriver skickas direkt till den som uppdaterar sidan.