Lärare på distans längtar till hösten

Gymnasielärarna Mattias Brännlund och Josefin Hayward ser fram emot hösten då eleverna äntligen är på plats i skolan igen.

Lärare på distans

Mattias Brännlund och Josefin Hawyard i en av alla lektionssalar som gapat tomma sedan mitten av mars. Foto: Thérese Ny

– Även om distansundervisningen flutit på saknar jag verkligen energin i klassrummet, säger Josefin Hayward.

“Kul att se dig live!”, säger en kvinna till Josefin Hayward när vi hastar förbi i korridoren.
Några minuter senare slår hon och kollegan Mattias Brännlund sig ned i ett litet bibliotek på översta våningen i Hedbergska skolan.
De är två av alla gymnasielärare som från ena dagen till den andra gick från vanlig klassrumsundervisning till att ha alla lektioner på distans.
När vi träffas är de mitt inne i betygsättningen och går snart på efterlängtat sommarlov. Men ännu mer gläds de åt beskedet att undervisningen kan bedrivas som vanligt i höst.

– Att undervisa på distans tar bort den roliga delen av jobbet, slår Mattias Brännlund, som undervisar i samhällskunskap, fast.

Saknar dynamiken

Josefin Hayward, lärare i engelska och italienska, håller med.

– Jag är stolt över hur bra vi och eleverna har jobbat tillsammans. Men man tappar så mycket energi och får ingen dynamik när man inte träffas fysiskt.

Omställningen gick bokstavligt talat från ena dagen till den andra. Förutom en snabbutbildning i Google Meet, verktyget som används för att kommunicera med eleverna och med varandra, fick lärarna förlita sig på tidigare kunskaper. Och enligt Mattias var lärarna på Hedbergska väl förberedda.

– Vi har arbetat via digitala utbildningsplattformar under många år, därför blev det inte den kalldusch som det kunde ha blivit. Eleverna är exempelvis vana vid att uppgifter delas ut digitalt.

Lektion från badkaret

I början rådde lite till och med lite av nyhetens behag.

– Två elever kopplade upp sig på en av mina lektioner när de låg i ett utebadkar. En annan när han åt kebabtallrik på pizzerian. Men det blev snart vardag och eleverna hittade bra rutiner, säger Josefin.

Alla scheman har legat fast, som en trygghet för både elever och lärare. Men annars har det mesta blivit annorlunda.

– Det är mycket svårare att känna av stämningen i gruppen när man inte träffas. I vanliga fall samlar jag alltid in mobiltelefonerna i början av lektionen, vilket gör att jag ser varje elev.

Hon berättar att det gäller att vara extra tydlig med instruktioner och samtidigt ska undervisningen helst vara varierad.

– Och så ska eleverna må bra! säger Josefin och fortsätter:

– Vissa elever är obekväma med att prata inför kameran när 30 andra kan se på. Det kan handla om att de är rädda att någon filmar. Därför är det bra att boka in eleverna i grupper om tre eller fyra också, men det tar väldigt mycket mer tid.

Fallit ifrån

Förutom att ta närvaro i början av lektionen har hon oftast någon kontrolluppgift i slutet.
Mattias berättar att vissa elever inte klarat att arbeta under de nya premisserna.

– Men vi har även elever som har höjt sig vilket kan bero på att de har lättare att koncentrera sig.

Några veckor in i omställningen kom beskedet att det är tillåtet att låta grupper på max fem elever träffas på skolan. Exempelvis har lärarna i naturkunskap tagit in treorna för laborationer, för att kunna sätta betyg.
Varken Mattias eller Josefin har dock känt något behov av detta.
Det mesta av samarbetet med de andra lärarna har också skett digitalt. Josefin har valt att sitta på skolan ungefär halva tiden.

– När jag jobbar hemifrån försöker jag alltid fika digitalt med kollegorna klockan tio. Det ger gemenskap.

Mattias, som bor i Härnösand, har åkt in någon dag i veckan.
Förutom kontakten med kollegorna tar de del av olika nätverk, exempelvis på Facebook.
Båda konstaterar att jobbet fått ett annat tempo.

– Som lärare står man på en scen, vilket kräver en stunds uppvarvning och nedvarvning. Med distansundervisning flyter dagarna ihop mer, säger Josefin Hayward.

– Det är lätt att varje lektion känns lite som en kamp för att ge eleverna en chans att lära sig, säger Mattias Brännlund.

De kan båda alltså se fram emot vanliga lektioner i höst. Men först väntar sommarlovet.

Text: Olof Axelsson

 

Denna artikel är en del av Skopet som är en personaltidning för medarbetare inom Sundsvalls kommun.
Ansvarig utgivare: Jenny Persson, jenny.persson@sundsvall.se, 070-191 61 78
Redaktör: Olof Axelsson, olof.axelsson@ekonomedia.se, 070-648 06 26
Samordnare: Conny Pedersén, conny.pedersen@sundsvall.se, 072-085 72 11
Adress: Skopet, Sundsvalls kommun, 851 85 Sundsvall, skopet@sundsvall.se
Hemsida: sundsvall.se/skopet

 

Var sidan till hjälp?

  • Om du lämnar personuppgifter här kommer vi att behandla dessa enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer på sundsvall.se/personuppgifter. Det du skriver skickas direkt till den som uppdaterar sidan.