Namnstrategi

Kommunikationen från Sundsvalls kommun ska vara tydlig och relevant för målgrupperna. För att vara det så har vi en fastställd namnstrategi.

Vi använder enkla och beskrivande namn på våra verksamheter när vi kommunicerar och vi undviker namn som bygger på vår organisatoriska indelning.

Nivå 1: Varumärkesnamn

Vi är Sundsvalls kommun, det är vårt varumärke. Inga andra namn eller verksamheter har samma varumärkesstatus. Därför kommunicerar vi alltid Sundsvalls kommun som helhet. Det gör vi genom att placera vår logotyp som tydlig avsändare i prioriterade ytor. Nivå 1 är obligatorisk i all kommunikation.

Nivå 2: Verksamhetsnamn

Ibland har mottagaren ändå behov av att veta vilken verksamhet som kommunicerar. Då lyfter vi fram verksamhetsnamnet på en prioriterad yta. Logotypen ska finnas med som tydlig avsändare på motsvarande prioriterad yta.

Nivå 3: Övriga namn

I vissa fall behöver vi lyfta övriga namn i kommunikationen. Exempelvis projekt, evenemang eller en aktivitet. De kan lyftas fram i innehåll eller i rubrik men ska inte uppfattas som avsändare för kommunikationen. Verksamhetsnamn, nivå 2, kan i dessa fall stå som huvudavsändare. Logotypen ska finnas med som tydlig avsändare på motsvarande prioriterad yta.

Nivå 4: Organisatoriska och juridiska namn

Organisatoriska och juridiska namn ska endast användas om det är viktigt för mottagaren att veta den organisatoriska tillhörigheten. Namnet ska då ha en nedtonad placering. Det kan handla om att förtydliga vilken formell del av kommunen som är avsändare. Till exempel i skrivelser, rapporter eller ansökningsformulär.

Exempel på nivåer i namnstrategin

Exempel på nivåer i namnstrategin Foto: Sundsvalls kommun

Kontakt

Lina Andersson Kommunikationsstrateg

060-19 16 92

Var sidan till hjälp?

  • Det du skriver skickas direkt till den som uppdaterar sidan. Lämna din e-postadress så att vi kan återkoppla till dig.